Flippa

Sidor

måndag 27 april 2015

Ny film om bullying

Bullying/mobbning är mer vanligt förekommande än vad vi vuxna kanske själva vill se, ofta döljs det för oss i allra möjligaste mån. Inte minst förekommer det online där många tror att de är anonyma och där de inte kan se skadan de åstadkommer ...

Flocabulary har precis kommit ut med en ny lite film som bjuder in till många och långa samtal där självförtroende kan stärkas och mobbning kan brytas ner:

https://www.flocabulary.com/bullying/

Läs mer om hur ni kan arbeta med Netikett under just den rubriken här på sidan. här har jag samlat en hel del material kring vad som kan vara intressant att arbeta med. En del av materialet är på engelska men att väva in det i engelskundervisningen går ju också bra!! Läs, botanisera och upptäck vad som passar just dig och din grupp.

torsdag 23 april 2015

Fantastiskt verktyg med "twist"

Tänk att få lära dig viktig information av skickliga musiker? Är det möjligt? Ja, absolut!! Det finns ett verktyg som heter Flocabularly som jag fick lära mig av två eminenta pedagoger från Möllevångsskolan i Malmö. Detta verktyg erbjuder inte bara att de använder sig av kända rappare för att åskådliggöra fakta, nutidshistoria, händelser på ett sätt som kombineras av musik, rapsång och film/bilder för att förtydliga detta utan det är också åtföljt av tips på hur man kan lägga upp sina lektioner kring dessa "musikvideos". Under rubriken "The week in Rap" presenteras varje vecka en genomgång/sammanfattning över veckans största/viktigaste/mest intressanta nyheter. Bara att diskutera hur just dessa väljs ut är ett intressant område som jag ser det! Ge er själva tiden/chansen att sätta er in i vad ni skulle kunna använda Flocabularly till - som jag ser det är möjligheterna oändliga!!

https://www.flocabulary.com/subjects/

Här kommer ett exempel som handlar om ISIS:

https://www.flocabulary.com/week-in-rap-extra-isis/

Hoppas att ni uppskattar detta lika mycket som jag och att ni hittar användningsområden som passar just era grupper!

Sist men inte minst så måste jag säga att för mig i alla fall så är det en medryckande musik och visst känner jag för att "twista" lite när jag lyssnar! Låt er ryckas med!


onsdag 22 april 2015

MIK - Medie- och informationskunnighet


2011 lanserade Unesco en övergripande "läroplan" för världens alla lärare. Tanken med detta är att stärka MIK i skolan genom att skapa mediekunniga lärare som utbildar mediekunniga elever vilka i sin tur skapar ett mediekunnigt samhälle. Den grund Unesco har utgått ifrån när de skrev detta gedigna dokument är:
"Medie-och informationskunnighet är en viktig förutsättning för att främja rättvis tillgång till information och kunskap och för utvecklandet av fria, oberoende och pluralistiska medier och informationssystem.
Den utgör kärnan i yttrande- och informationsfriheten då den möjliggör för medborgarna att förstå mediernas roll, att kritiskt utvärdera deras innehåll, och att fatta välgrundade beslut både som användare och som producent av information och medieinnehåll."

källa:

http://www.unesco.se/kommunikation/medieutveckling-och-kapacitetsbyggande/medie-och-informationskunnighet/

"Detta är ett pedagogiskt verktyg som ska hjälpa lärare i alla medlemsländer att integrera medie- och informationskunnighet i sin undervisning. I undervisningsmodellen har Unesco samlat alla riktningar och traditioner som arbetar med både traditionella och nya medier under ett paraply."

Läs också mer på Nordicom vid Göteborgs universitet som  i samverkan med Svenska Unescorådet och andra aktörer, har gjort en svensk översättning av Unescos undervisningsmodell; Medie- och informationskunnighet i skolan och lärarutbildningen. Den kan du ladda hem i länken ovanför. 


Här finns en genomtänkt utbilding från statens medieråd som ger er möjlighet att lära både själv och tillsammans i kollegiet. Ta tillfället i akt att titta igenom hela MIK-rummet. Här finns mycket praktiskt material och myket att lära för både oss och eleverna.

https://mik.statensmedierad.se/utbildning




torsdag 2 april 2015

Vad är digital kompetens? Digitalt ytflyt?

För två veckor sedan var jag på Framtidens läromedel i Malmö och lyssnade på en mängd föreläsare, där Karin Nygårds inledde de två dagarna med att prata om den hackade läroplanen och programmering men det jag fastnade mest för den här gången när jag lyssnade på henne (har hört henne 4 gånger innan och hon förändrar alltid och utvecklar/anpassar sitt material för var gång vilket gör att det blir som en spännande serie att lyssna på som har samma grund men skiljer i tyngdpunkt) var hur hon förtydligade de två begreppen i inläggets titel och utvecklade dem. Karin visade på hur vi behöver arbeta för att våra elever idag ska bli digitalt kompetenta och som jag tolkade henne så har vi en bra bit kvar tills vi är där.  Senare på den dagen så talade en annan person om digitalisering och skolan idag och sade att idag är skolan i Sverige digitaliserad och då började jag fundera: vad innebär det? Vilken betydelse lade den personen in i sitt uttalande? Är det någon av dem som inte talar sanning? Såklart inte utan var och en talar utifrån sin kontext men vad är vår gemensamma kontext?

Oavsett vad det är vi arbetar med är det enormt viktigt att vi talar samma språk och att vi har samma betydelse på de begrepp vi använder annars pratar vi bara förbi varandra och får "ytflyt" i vårt kollegiala lärande och samarbete också. Jag har sökt på de två begreppen och fördjupat mig i dem och känner att det är viktigt att vi verkligen pratar OM dem, vad innebär de egentligen? Har de samma betydelse för dig som för mig? Vad lägger vi i de två begreppen?
Så här skriver Karin Nygårds ( läs den fullständiga texten här: http://teacherhack.com/digitala-skollyftet/):

"Digital kunskap innefattar, som vi ser det, mycket mer än den rent praktiska användningen av digitala verktyg och är inte heller beroende av att arbeta vid en skärm.
Att vara medborgare i ett digitalt samhälle ställer nya krav på kunskaper och förmågor, än vad som hittills varit nödvändigt. I dag räcker det inte att kunna skriva och läsa och räkna. Vi måste också kunna;
hantera ett ständigt flöde av information,
göra adekvata beslut beträffande vår säkerhet och integritet,
hantera att vårt eget material blir tillgängligt för andra och samtidigt lära oss hantera andras material på nätet,
avgränsa användandet och inte låta all vår tid konsumeras av tekniken.

Det är enkelt att tro att barn har digital kompetens eftersom de ofta och till synes obehindrat använder teknik i form av datorer, mobiler och läsplattor. Men det finns en risk att barnens digitala kunskap bara är ytflyt, det finns ingen djupare förståelse."
Eftersom digital kompetens är en av EU:s 8 nyckelkompetenser (dessa kom till 2006 då EU-kommissionen presenterade de 8 nyckelkompetenser som de arbetat fram för ett livslångt lärande) som vi ska införliva med LGR 11 så är det viktigt att veta vad EU har lagt in för betydelse i begreppet:

De säger att digital kompetens i korta drag kan sägas utgöra allt från hur en dator/enhet används med dess programvaror till att också kunna ha en reflekterande och kritiskt granskande inställning till det vi gör/använder.

På sidan http://digitalkompetens.com/ kan du bland annat läsa följande text:

"Digital kompetens är ett brett begrepp som användsav EU-kommissionen för att beskriva den IT-kunskap som behövs för att kunna ta del av informationssamhället. kompetensen är enligt EU-kommissionen en av de nyckelkompetenser som ska garanteras barn och ungdomar som ett led i ett livslångt lärande.

Den digitala kompetensen i grunden räknas som en teknisk färdighet men inbegriper även ett förståelse - och attitydbegrepp. Enligt EU-kommissionen är digital kompetens att en person kritiskt kan använda informationssamhällets teknik i såväl arbetsliv som på fritiden.

I begreppet ingår bland annat:

  • kunskap om IT-teknik, teknikens roll och möjligheter
  • kunskap inom ordbehandling, kalkylprogram, databashantering
  • risker med att kommunicera via elektroniska medier och de juridiska principer som finns att ta hänsyn till
  • förmågan att insamla och använda information på ett kritiskt och analytiskt sätt."

På den här sidan kan du också läsa om hur begreppet Digital kompetens förtydligas och här finns också ett par filmklipp som fördjupar diskussionen (http://www.celainfo.se/index.202-1.html): 

Här får vi definitionen på det här sättet:

"Digital kompetens handlar inte i första hand om teknik, utan hur vi använder dagens digitala tekniker för att kommunicera, skapa, samarbeta, hitta information och studera.

Digital kompetens kan vara en rad konkreta kunskaper och förmågor: att kunna använda digitala medier för att söka information och kommunicera, kunna bedöma information kritiskt, kunna analysera, sammanställa och själv uttrycka sin mening osv. Dessutom innebär det även en allmän förståelse av hur den digitala tekniken fungerar och hur den förändrar samhället."

En del är inne på samma som Karin Nygårds medan andra lägger vikten på användandet - hur de ska göra. Vi har en bit kvar innan vi är helt överens. Vem är det som sätter den slutgiltiga definitionen? I dagens delarkultur är det intressant att följa diskussioner och utvecklingen kring dessa begrepp tycker jag.

På följande blogg, som jag varmt kan rekommendera er att läsa, står det:

"Nu gäller det att göra det som krävs för att få igång det digitala förändringsarbetet på allvar."


Viktigt att lyfta begreppen och börja diskutera dem så att vi inte pratar förbi varandra. De här begreppen måste lyftas, pratas om, stötas och blötas anser jag för att vi ska hitta en gemensam definition. Som jag ser det så är det som idag av många menas vara digital kompetens är HUR vi använder tekniken och jag håller med Karin om att det idag inte längre är tillräckligt att bara kunna det, det behövs också en djupare insikt för att kunna växa upp till en delaktig medborgare, trygg i att veta att på olika sätt kan vi påverka vår omgivning, vardag och våra förutsättningar. Idag får vi mer och mer ett förändrat användande där eleverna inte enbart är passiva mottagare utan många gånger är aktiva producenter och att det är då viktigt att de vet om och känner till bakomliggande faktorer... därmed inte sagt att alla som växer upp idag behöver bli programmerare (även om det kommer att fattas 900 000 programmerare inom EU om 5 år redan) men alla behöver förstå grunderna.