Till syvende och sist så bottnar allting ändå i lärarens kompetens och professionalism och det är här vi behöver stärka. Det är viktigt att vi sätter lärarna främst! Viktigt att vi tänker efter före innan datorerna kommer in i undervisningen. Det är genom att satsa på lräarna som vi när eleverna och kan öka deras IT-kompetens för att de ska få digital kompetens och inte stanna på digitalt ytflyt som jag har skrivit om tidigare. På vilket sätt, hur, till vad, när, varför ska datorerna användas? Åke Grönlund talar i sin bok om sin forskning kring 1:1 och talar där om farorna med att eleverna sitter ensamma framför datorerna och han efterfrågar mer kollaborativt arbete. Detta understryks av allt som skrivs och sägs idag (15/9) kring vad PISA har kommit fram till:
Läs mer här om vad Per Kornhall skriver på sin blogg, skolvärlden.se:
http://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/it-ar-ingen-fralsare
Läs här om vad Ny teknik skriver om PISA, Sverige och IT:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3930461.ece
Skolverket skriver om att det är viktigt att tänka till om skoldatorerna:
http://www.mynewsdesk.com/se/skolverket/pressreleases/ny-pisa-studie-viktigt-att-taenka-till-om-skoldatorer-1218039
Eller varför inte läsa om vad OECD har kommit fram till när det gäller ungas datoranvändning och hur den har utvecklats genom åren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar