Flippa

Sidor

fredag 24 augusti 2018

Sett och hett på SETT!


Efter att ha tillbringat två dagar på SETT-mässan i Stockholm har jag behövt  smälta mina intryck, läsa igenom mina anteckningar från spännande föreläsningar som ibland satte saker på sin spets. Det är det som är det skrämmande men också det som är spännande med IT; det ställer saker på sin spets, det förändras ständigt och påverkas av alla som är aktiva online på ett eller annat sätt.

Det är med spänd förväntan jag går in och möts av det sorl som ligger över hela den enorma lokalen där SETT håller hus. Där är massor av montrar. Det är viktigt när man ar på mässor som dessa att i förväg ha tittat på en översikt av lokalen, läsa in sig på vilka som kommer att vara där och vilka som kommer att föreläsa. Det enda jag egentligen inte tyckte om med SETT var att jag inte kunde KLONA mig! Jag önskar så att jag hade kunnat vara på mer än ett ställe samtidigt - nästan hela tiden.

Jag och min kollega hade noga sett över föreläsningarna och bestämt vad vi skulle gå och lyssna på, vissa skulle vi båda lyssna på vilket är bra för vi hör olika saker och ser det ur olika perspektiv. Andra delade vi upp oss på vilket också var bra för då täckte vi in mer.

Där fanns massor av montrar att gå runt och insupa ideer ifrån och vi inspirerades av kreativiteten som Stockholms stad lagt ner på att skapa en hel park av sin monter där vi på olika digitala sätt kunde få reda mer om hur det fungerade i Stockholm med digitaliseringen.

Jag vill gärna dela med mig lite av vad föreläsningarna innehöll:

Joakim Jardenberg talade om Internet - är det vår bästa vän eller vår fiende? Han hade en väldigt ödmjuk inställning och inledde med att säga att han inte vet bättre än oss men han vet lite annorlunda. Bara där har vi något att fundera på. Vad har vi för förhållningssätt gentemot varandra? Han ville utmana oss i sin föreläsning och han talade då mycket om influencers. Hur förhåller vi oss till gamers och influencers? På vilket sätt påverkar de världen online och offline? Hur ska vi använda oss av de kunskapen i vårt dagliga arbete i skolan?  Vi fick se hur Casey Neistat påverkar och hur en influencer kan göra för att påverka. Sök gärna på hans namn och läs mer.  Hans motto är "Do what you can't" - det är ett spännande och utmanande motto som vi kan ta med oss in i skolans värld.
Vidadre rekommenderade Joakim oss att läsa boken Den stora bubblan av Per Grankvist. Jag kommer att läsa den och återkomma med en recension under fliken litteratur.

Joakim pratade om vikten av att SE, att HÖRA, att FÖRSTÅ och att GÖRA. Särskilt behöver vi göra TILLSAMMANS; vi behöver begå misstag - ett i veckan rekommenderade han; om vi gör det vi alltid har gjort så får vi samma resultat som vi alltid har fått. Vi behöver lära i en kontext - vi behöver tänka utanför boxen och vi behöver vara källkritiska.

Det som Joakim verkligen väckte var en nyfikenhet och ett intresse för att söka vidare och ta reda på mer. Han menade på att det är dags att börja betrakta världen som den faktiskt ser ut. Han uppmanade oss att Googla/söka på en mängd olika namn och företeelser för att ge oss ett större djup och en bredd för att kunna bilda oss en egen uppfattning.Det är viktigt att vi lär oss att bilda vår egen uppfattning - idag används internet av alla åldrar i alla sammanhang. Joakim sade att 100% av alla sexåringar som börjar skolan ar aktiva på internet och 56% av alla som är över 76 år. Jag har tidigare bloggat om McAffe&Brynjolfsson som finns under litteratur på bloggen talar om att utvecklingen sker exponentiellt och det pratade också Joakim om men han uttryckte sig såhär: "Utvecklingen kommer aldrig mer att gå så långsamt som den gör nu. Det har heller aldrig gått så fort som det gör nu." - det tål att tänka på och vi behöver inte bara förhålla oss till det utan också lära oss att hantera det.

Bara som ett axplock - för att väcka tankar och nyfikenhet - sök själv vidare och läs vidare på nätet:

- Therese Lindgren - hon är youtuber och har påverkat fler tjejer till att söka in till tekniska utbildningar än alla tekniska företags satsningar.

-  Hugo Falk hur han löser sina problem. Att kunna lära sig själv är den enda kompetensen man behöver. Hugo frågade sin lärare var läxläsningsappen finns - det fanns ju ingen så istället skapade han en

- Dagny Carlsson. Hon är lärare idag men inte på det traditionella sättet - hon har ett team av ungdomar som hon undervisar - de är 97 år gamla. Hon vill vara en resurs. Hon vill att de använder digitalisering för att underlätta. Hon vill ha kompetens.

- Atlas by Boston Dynamics
Det räcker inte med att avdramatisera robotarna att visa att de också kan göra fel. Dagny såg fram emot robotarna - kan vi också se positiva möjligheter med de rackarns robotarna ...

- Selfie. Kan selfies vara en del av vårt identitetsskapande

- Mitt Malmö på 70 -talet - se filmen från skolan i Malmö

- Ben katz

- Rubik’s cube joggling

- Photomath

-  How to solve Math problems

- ABBA

- Första producerade CD-skivan

- The Pirate Bay

- Spotify

- SpaceX

Har ni lärt er något nytt? Var något överraskande? Var det någonting som var precis som du förväntade dig? Var det något som upprörde dig? tänk utanför boxen - vilka är de riktiga och viktiga frågorna att ställa?

Det var mycket att processa efter att ha lyssnat på Joakim. Han pratade om digitisering som motsats till digitalisering där man går under ytan och börjar förstå hur det hänger ihop. Internet är fullt av möjligheter och det är i slutändan vi som påverkar hur internet utvecklas, hur använder vi det och hur beter vi oss där? Vad är viktigt att arbeta med eleverna kring internet? 



Därefter lyssnade jag på de som ligger bakom projektet Det digitala lärandets möjligheter, vilka är blad andra Åke Grönlund och Sofie Nilsson.  Åke är professor i informatik = it-användning men han var tidigare lärare.Detta projektet är inne på sitt tredje år och är unikt för att det har privata sponsorer. Tidigare genomförde Åke ett annat projekt som hette "Att förändra skolan med teknik". Det stora med det nya projektet är att det handlar om att utveckla digitaliseringsprocessen. Det handlar om att skolornas  digitalisering är inte ett jobb för den enskilda läraren utan det är ett jobb för hela skolan och för huvudmannen. Till stor del handlar det hur bra huvudmannen har byggt grunden/gett förutsättningarna för att driva digitaliseringen vidare. Har kommunen bäddat för det så att det är lätt för skolorna att driva arbetet framåt? Trots att projektet löper mot sitt slut så är inte arbetet slut, tvärtom säger Åke, Sofie och rektorn Gabriella - det är nu det börjar på riktigt. Fokus måste gå från att prata om IT till att IT faktiskt bara är vägen till elevernas lärande. Även elevernas digitala mognad läggs det mycket tid på i projektet för att bygga upp. Det är viktigt att de får lära sig hur de ska hantera verktyg, källkritik osv. Tipset de gav om man känner sig teknikstressad är att dela upp det i mindre steg/bryta ner det , arbeta prestigelöst och att våga satsa men även misslyckas - där ligger också ett lärande. 

Vidare lyssnade jag också på Cecilia Jalkebo som talade om"elevernas verklighet - nyckeln till engagerande undervisning". Hon berättade på ett inspirerande och engagerande sätt om hur hon arbetar för att hitta drivkraften hos var och en av hennes elever. På enkla men motiverande sätt använder hon sig av digitala verktyg för att fånga elevernas uppmärksamhet och utveckla deras förmågor. hon undervisar dem i hur motivationstrappan (sök på nätet så hittar du motivationstrappan direkt) är uppbyggd och sedan inventerar hon vad som fångar deras intresse. Saker hon jobbat med under de senaste åren har varit tex;
- I spåren av Skam - här har de jobbat med Skam på olika sätt  - det finns en mängd undervisningsmaterial till Skam online. Cecilias ingång till att arbeta med Skam var att alla hade någon slags relation till serien. Alla kände till den vare sig de tyckte om den eller inte. Här samarbetade hon med skolbibliotekarien som hjälpte till att hitta böcker som passade ihop med de olika karaktärerna. Perfekt att kombinera med att arbeta med de nordiska språken också.
- Sök ditt drömjobb. Hur går du tillväga, vad behöver du? Vilka är kraven? Är de rimliga? Hur tycker du de skulle se ut?
- Gör en Bucketlist, motivera dina val
- #Booksnaps - ett roligt sätt att arbeta med läslogg.
- källkritik
Tipset från Cecilia var att påminna oss om att det är lättare för eleverna att arbeta med digitala medier som de redan använder då kan de fokusera på sitt egna
Vill du kontakta eller följa Cecilia?:
#Cecilia Jalkebo
@ceciliajalkebo
Pedagogcecilia.se

Abdul Chohan från Olive tree pratade om hur viktigt det är att vi har gemensamma mål och visioner uppsatta. Han berättade om hur de på skolan satsade på upplevelsebaserade lektioner istället för att investera massor av pengar i läroböcker, eftersom de ser det som att all information finns redan på nätet. Deras upptagningsområde är väldigt fattigt och eleverna har inte möjlighet att åka på semesterresor och liknande utan istället skapar skolan möjlighet plats genom att skapa virtuella upplevelsebaserade lektioner genom Augumented Reality. På så sätt skapar de Skolans motto är: "Förändra inställningen så förändrar du också uppförandet".  Han pratade om vikten av att ha välutbildade lärare som vet hur de kan använda tekniken gemensam förförståelse att utgå ifrån i elevernas fortsatta stärkta lärandet - det är inte tekniken i sig som stärker lärandet utan det är avhängigt på hur läraren lägger in det, presenterar det och lyfter eleverna med hjälp av tekniken. På Olive Tree delar lärarna med sig av goda undervisningsexempel på Twitter - alla lärare har konton där. förutom det så ska alla lärarna vara väl insatta i datalogiskt tänkande och bland annat kunna ge inspelad feedback till sina elever - inget av detta är förhandlingsbart - alla ska kunna göra detta. De föredrar AR framför VR för då involveras alla eleverna. En app som Abdul verkligen rekommenderade var "Hologo" när de arbetar med AR. Abdul menar på att det finns så många olika verktyg tillgängliga på nätet som passar väl in i det pedagogiska arbetet. Han sammanfattar deras arbete med att säga:

"We are not just looking for the answers to questions but also looking into how they got the answer - how they are thinking.That is even more important. "





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar