Efter att ha tillbringat två dagar på SETT-mässan i Stockholm har jag behövt smälta mina intryck, läsa igenom mina anteckningar från spännande föreläsningar som ibland satte saker på sin spets. Det är det som är det skrämmande men också det som är spännande med IT; det ställer saker på sin spets, det förändras ständigt och påverkas av alla som är aktiva online på ett eller annat sätt.
Det är med spänd förväntan jag går in och möts av det sorl som ligger över hela den enorma lokalen där SETT håller hus. Där är massor av montrar. Det är viktigt när man ar på mässor som dessa att i förväg ha tittat på en översikt av lokalen, läsa in sig på vilka som kommer att vara där och vilka som kommer att föreläsa. Det enda jag egentligen inte tyckte om med SETT var att jag inte kunde KLONA mig! Jag önskar så att jag hade kunnat vara på mer än ett ställe samtidigt - nästan hela tiden.
Jag och min kollega hade noga sett över föreläsningarna och bestämt vad vi skulle gå och lyssna på, vissa skulle vi båda lyssna på vilket är bra för vi hör olika saker och ser det ur olika perspektiv. Andra delade vi upp oss på vilket också var bra för då täckte vi in mer.
Där fanns massor av montrar att gå runt och insupa ideer ifrån och vi inspirerades av kreativiteten som Stockholms stad lagt ner på att skapa en hel park av sin monter där vi på olika digitala sätt kunde få reda mer om hur det fungerade i Stockholm med digitaliseringen.
Jag vill gärna dela med mig lite av vad föreläsningarna innehöll:
Joakim Jardenberg talade om Internet - är det vår bästa vän eller vår fiende? Han hade en väldigt ödmjuk inställning och inledde med att säga att han inte vet bättre än oss men han vet lite annorlunda. Bara där har vi något att fundera på. Vad har vi för förhållningssätt gentemot varandra? Han ville utmana oss i sin föreläsning och han talade då mycket om influencers. Hur förhåller vi oss till gamers och influencers? På vilket sätt påverkar de världen online och offline? Hur ska vi använda oss av de kunskapen i vårt dagliga arbete i skolan? Vi fick se hur Casey Neistat påverkar och hur en influencer kan göra för att påverka. Sök gärna på hans namn och läs mer. Hans motto är "Do what you can't" - det är ett spännande och utmanande motto som vi kan ta med oss in i skolans värld.
Vidadre rekommenderade Joakim oss att läsa boken Den stora bubblan av Per Grankvist. Jag kommer att läsa den och återkomma med en recension under fliken litteratur.
Joakim pratade om vikten av att SE, att HÖRA, att FÖRSTÅ och att GÖRA. Särskilt behöver vi göra TILLSAMMANS; vi behöver begå misstag - ett i veckan rekommenderade han; om vi gör det vi alltid har gjort så får vi samma resultat som vi alltid har fått. Vi behöver lära i en kontext - vi behöver tänka utanför boxen och vi behöver vara källkritiska.
Det som Joakim verkligen väckte var en nyfikenhet och ett intresse för att söka vidare och ta reda på mer. Han menade på att det är dags att börja betrakta världen som den faktiskt ser ut. Han uppmanade oss att Googla/söka på en mängd olika namn och företeelser för att ge oss ett större djup och en bredd för att kunna bilda oss en egen uppfattning.Det är viktigt att vi lär oss att bilda vår egen uppfattning - idag används internet av alla åldrar i alla sammanhang. Joakim sade att 100% av alla sexåringar som börjar skolan ar aktiva på internet och 56% av alla som är över 76 år. Jag har tidigare bloggat om McAffe&Brynjolfsson som finns under litteratur på bloggen talar om att utvecklingen sker exponentiellt och det pratade också Joakim om men han uttryckte sig såhär: "Utvecklingen kommer aldrig mer att gå så långsamt som den gör nu. Det har heller aldrig gått så fort som det gör nu." - det tål att tänka på och vi behöver inte bara förhålla oss till det utan också lära oss att hantera det.
Bara som ett axplock - för att väcka tankar och nyfikenhet - sök själv vidare och läs vidare på nätet:
- Therese Lindgren - hon är youtuber och har påverkat fler tjejer till att söka in till tekniska utbildningar än alla tekniska företags satsningar.
- Hugo Falk hur han löser sina problem. Att kunna lära sig själv är den enda kompetensen man
behöver. Hugo frågade sin lärare var läxläsningsappen finns - det
fanns ju ingen så istället skapade han en
- Dagny Carlsson. Hon är lärare idag men inte på det traditionella sättet - hon har ett team av ungdomar som hon undervisar - de är 97 år gamla. Hon vill vara en resurs. Hon vill att de använder digitalisering för att underlätta. Hon vill ha kompetens.
- Atlas by Boston Dynamics
Det räcker inte med att avdramatisera robotarna att visa
att de också kan göra fel. Dagny såg fram emot robotarna - kan vi också se positiva
möjligheter med de rackarns robotarna ...
- Selfie. Kan selfies vara en del av vårt identitetsskapande
- Mitt Malmö på 70 -talet - se filmen från skolan i Malmö
- Ben katz
- Rubik’s cube joggling
- Photomath
- How to solve Math problems
- ABBA
- Första producerade CD-skivan
- The Pirate Bay
- Spotify
- Mitt Malmö på 70 -talet - se filmen från skolan i Malmö
- Ben katz
- Rubik’s cube joggling
- Photomath
- How to solve Math problems
- ABBA
- Första producerade CD-skivan
- The Pirate Bay
- Spotify
- SpaceX
Har ni lärt er något nytt? Var något överraskande? Var det någonting som var precis som du förväntade dig? Var det något som upprörde dig? tänk utanför boxen - vilka är de riktiga och viktiga frågorna att ställa?
Det var mycket att processa efter att ha lyssnat på Joakim. Han pratade om digitisering som motsats till digitalisering där man går under ytan och börjar förstå hur det hänger ihop. Internet är fullt av möjligheter och det är i slutändan vi som påverkar hur internet utvecklas, hur använder vi det och hur beter vi oss där? Vad är viktigt att arbeta med eleverna kring internet?
Det var mycket att processa efter att ha lyssnat på Joakim. Han pratade om digitisering som motsats till digitalisering där man går under ytan och börjar förstå hur det hänger ihop. Internet är fullt av möjligheter och det är i slutändan vi som påverkar hur internet utvecklas, hur använder vi det och hur beter vi oss där? Vad är viktigt att arbeta med eleverna kring internet?
Vidare lyssnade jag också på Cecilia Jalkebo som talade om"elevernas verklighet - nyckeln till engagerande undervisning". Hon berättade på ett inspirerande och engagerande sätt om hur hon arbetar för att hitta drivkraften hos var och en av hennes elever. På enkla men motiverande sätt använder hon sig av digitala verktyg för att fånga elevernas uppmärksamhet och utveckla deras förmågor. hon undervisar dem i hur motivationstrappan (sök på nätet så hittar du motivationstrappan direkt) är uppbyggd och sedan inventerar hon vad som fångar deras intresse. Saker hon jobbat med under de senaste åren har varit tex;
- I spåren av Skam - här har de jobbat med Skam på olika sätt - det finns en mängd undervisningsmaterial till Skam online. Cecilias ingång till att arbeta med Skam var att alla hade någon slags relation till serien. Alla kände till den vare sig de tyckte om den eller inte. Här samarbetade hon med skolbibliotekarien som hjälpte till att hitta böcker som passade ihop med de olika karaktärerna. Perfekt att kombinera med att arbeta med de nordiska språken också.
- Sök ditt drömjobb. Hur går du tillväga, vad behöver du? Vilka är kraven? Är de rimliga? Hur tycker du de skulle se ut?
- Gör en Bucketlist, motivera dina val
- #Booksnaps - ett roligt sätt att arbeta med läslogg.
- källkritik
Tipset från Cecilia var att påminna oss om att det är lättare för eleverna att arbeta med digitala medier som de redan använder då kan de fokusera på sitt egna
Vill du kontakta eller följa Cecilia?:
#Cecilia Jalkebo
#Cecilia Jalkebo
@ceciliajalkebo
Pedagogcecilia.se
"We are not just looking for the answers to questions but
also looking into how they got the answer - how they are thinking.That is even more important. "
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar