Visuwords är ett fantastiskt verktyg som visualiserar ord, deras betydelse, motsatser och synonymer. Detta verktyg fungerar bäst på engelska men tänk vilken inspiration till våra elever när de ska skriva på engelska och inte alltid hittar de ord de skulle vilja använda - då skriver de in ett för dem känt ord och så får de en mängd ord att arbeta med där de med hjälp av färgmarkeringar och streck av olika slag (som förklaras ute i marginalen till vänster) som de kan använda sig av för att fördjupa och nyansera sina texter. Samtidigt bygger de ut sin ordförståelse och begreppsförståelse. Detta är ett verktyg som jag varmt rekommenderar. De vill att man skapar ett konto hos dem när man går in första gången. Jag upplever detta verktyg som lättöverskådligt och då jag är visuell i mitt lärande och bäst lär mig av det jag ser så uppskattar jag verkligen visualiseringarna jag får när jag arbetar med det. Testa och se vad du själv tycker. Vilka användningsområden hittar du? När passar detta verktyget in? Du hittar verktyget under Engelska i bloggen men här är direktlänken:
Visuwords
Flippa
▼
Sidor
▼
fredag 28 oktober 2016
torsdag 20 oktober 2016
DSoE in progress
For the fourth time during the project, the eight countries involved in DSoE met for a Transnational meeting. THis time it took place in Limoges and it was arranged by the Université de Limoges and lasted from the 12th of October until the 15th of October.
We got a very inspirational introduktion by André Tricot, Professor of Psychology in the Work and Cognition Lab (French national council for research - CNRS), Gerard McHughes and Robbie O´leary. They really set the theme on the conference and showed us that we are on the right path and that together we can overcome and accomplish anything. This was meant in a larger view than only the project but everyone in Europe.
Andre Tricot told us about the French school system and Gerard talked about the importance of preparing ourselves for the future that is already here. The development is going fast, very fast and we need to keep up and prepare our pupils for this exciting but unsure future. Finally Robbie talked about the enormous benefits of working digitally, what we need to do in order to become digital schools and and to help teachers to use digital tools in their everyday life.
The partners spent the entire conference doing administrative work and plan for how we are proceeding in the project. This was very fruitful. We are well on our way and we help each other out as much as we can.
It was an interesting meeting and it was very noticably that we now is half through the project and the interest in starting eTwinning projects within the project is increasing. Several eTwinning projects saw the light of day and will start during the next fw weeks. The networking started immediately for the teachers and kept going through the entire conference until our meeting was over and even though many of us didin't know each other to begin with we departed as friends.
Designa och visualisera
Canva
Här är ett exempel jag har gjort för DSoE- läs mer om detta projekt under DSoE. Det knyter an till det avslutningstal vi lyssnade på lördags kväll. |
Länk till Canva
söndag 9 oktober 2016
hårda enheter och mjuka värden
Läs gärna denna och fler som ligger under intressant litteratur. |
fredag 7 oktober 2016
Dataspel som arkitekt
Det har gått ett program på SVT2 ett par gånger nu som heter Dataspel som arkitekt och det handlar om att spel kan vara så mycket mer än bara underhållning. Spel är också bildning, lärande och handlar mycket om problemlösning. De pratar om spel som Minecraft, SIM City och City; Skyline och visar på hur spel som dessa används för att designa och planera delar av eller hela städer för att möta urbaniseringen. Det som är extra roligt är att det är både unga och äldre som tar en aktiv del i att skapar sin gemensamma framtid. De samarbetar, bygger, skapar, provar och gör om tills de är nöjda. De berättar om den nya stadsdel som ska växa fram i Stockholm och som man planerar genom en medborgardialog och workshops där invånarna får komma och ycka till och skapa i City Skylines. Det är ett enormt bra sätt att involvera medborgarna. få en dialog och hitta nya möjligheter - tillsammans. Den digitala utvecklingen går snabbt framåt (som jag har skrivit om tidigare när jag hänvisade till McAffe&Brynjolfsson) och vi riskerar att få ett nytt utanförskap för de som inte behärskar tekniken och verktygen för att kommunicera och göra sin röst hörd. Att arbeta med spel och programmering på det här sättet inkluderar ytterligare fler personer kan synliggöra sina ideer på ett ytterst konkret sätt.
Dataspel som arkitekt
tisdag 4 oktober 2016
Faster than thought
https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAda_lovelace.jpg |
https://www.wikiwand.com/en/Ada_Lovelace |
Källor och för vidare läsning:
Wikiwand
bio.
Biografi i Ny Teknik
Vill du läsa ännu mer:
Datorns historia
Faster than thought
lördag 1 oktober 2016
Anything can be Everything when you have Nothing
I am going to write this blogpost in English due to the persons it is referring to. Even though you can use Google translate and despite of that I will write in English. I have had the pleasure of not only listening to but to even host a teacher from India named Srini Swaminathan who has been telling us about his heroic students, who despite all their challenges are going to school every day, fighting for their right to take an active part in our world. The story that Srini tells with such a warm heart is about them - the heroes of the future. Srini is now working for Teach for India. What Srini is talking about is the important work we all have as teachers to not only motivate our pupils but the help them keep their dreams. The dreams is what keeps them believing in themselves. Srini is living by the words "Anything can be Everything when you have Nothing" where he is using his own mind and body to reach out to the pupils in innovative ways, like for instance his human whiteboard which he created in order to visualize the subjects for the students. The message he wants to give us all is: Make joy and hapinness the foundation of the classroom. What can you do to make a difference? Help those in your surroundings in your struggle to make the world a better place to live in. Create tools of what you have around you, never mind what you do not have, focus on what you have and what you can do with it!
Let's cheer him on in the Marathon he is running in Lissabon tomorrow (2/10), where he is running to raise money for all the students his heart is beating so hard for!
Let's cheer him on in the Marathon he is running in Lissabon tomorrow (2/10), where he is running to raise money for all the students his heart is beating so hard for!