fredag 28 oktober 2016

Visuwords

Visuwords är ett fantastiskt verktyg som visualiserar ord, deras betydelse, motsatser och synonymer. Detta verktyg fungerar bäst på engelska men tänk vilken inspiration till våra elever när de ska skriva på engelska och inte alltid hittar de ord de skulle vilja använda - då skriver de in ett för dem känt ord och så får de en mängd ord att arbeta med där de med hjälp av färgmarkeringar och streck av olika slag (som förklaras ute i marginalen till vänster) som de kan använda sig av för att fördjupa och nyansera sina texter. Samtidigt bygger de ut sin ordförståelse och begreppsförståelse. Detta är ett verktyg som jag varmt rekommenderar. De vill att man skapar ett konto hos dem när man går in första gången. Jag upplever detta verktyg som lättöverskådligt och då jag är visuell i mitt lärande och bäst lär mig av det jag ser så uppskattar jag verkligen visualiseringarna jag får när jag arbetar med det. Testa och se vad du själv tycker. Vilka användningsområden hittar du? När passar detta verktyget in? Du hittar verktyget under Engelska i bloggen men här är direktlänken:
Visuwords

torsdag 20 oktober 2016

DSoE in progress


For the fourth time during the project, the eight countries involved in DSoE met for a Transnational meeting. THis time it took place in Limoges and it was arranged by the Université de Limoges and lasted from the 12th of October until the 15th of October.

We got a very inspirational introduktion by André Tricot, Professor of Psychology in the Work and Cognition Lab (French national council for research - CNRS), Gerard McHughes and Robbie O´leary. They really set the theme on the conference and showed us that we are on the right path and that together we can overcome and accomplish anything. This was meant in a larger view than only the project but everyone in Europe.

Andre Tricot told us about the French school system and Gerard talked about the importance of preparing ourselves for the future that is already here. The development is going fast, very fast and we need to keep up and prepare our pupils for this exciting but unsure future. Finally Robbie talked about the enormous benefits of working digitally, what we need to do in order to become digital schools and and to help teachers to use digital tools in their everyday life.

The partners spent the entire conference doing administrative work and plan for how we are proceeding in the project. This was very fruitful. We are well on our way and we help each other out as much as we can.

It was an interesting meeting and it was very noticably that we now is half through the project and the interest in starting eTwinning projects within the project is increasing. Several eTwinning projects saw the light of day and will start during the next fw weeks. The networking started immediately for the teachers and kept going through the entire conference until our meeting was over and even though many of us didin't know each other to begin with we departed as friends.








Designa och visualisera

Canva
Här är ett exempel jag har gjort för DSoE- läs mer
om detta projekt under DSoE.  Det knyter
an till det avslutningstal vi lyssnade på lördags kväll.
Canva är ett verktyg som på ett enkelt sätt låter oss skapa och designa olika slags arbeten som vi vill förstärka genom IKT. Med enkla "dra-och-släpp" funktioner kan inte bara vi som pedagoger utan också våra elever skapa kreativa presentationer, bilder, posters, visualisera text men här kan vi också med enkla medel skapa visuella inlägg till sociala medier. Här kan eleverna lätt synliggöra sina tankar och idéer och skapa en annorlunda slags berättelser. Verktyget kostar ingenting (om man inte vill uppgradera det). Här finns ett oändligt stort antal layouter, bilder och andra detaljer att använda sig av. Det är ett verktyg som får eleverna att tänka till kring hur de hittar de bärande strukturerna i sina arbeten för att kunna lyfta dem och visualisera dem på Innovativa sätt. Eleverna kan också bjuda in varandra till att samarbeta kring en och samma kreation. Prova gärna, det finns en mycket kort enkel instruktionsfilm som visar de grundläggande stegen och sedan är min rekommendation att du själv provar och experimenterar. Hur skulle du kunna visualisera din planering? En IUP? 21st Century Learning Skills? Möjligheterna är oändliga.  Slutligen vill jag också slå ett slag för för den del som kallas för Canva's Design School där det finns undervisningsmaterial, lektionsplaneringar och mycket mer som vi som pedagoger kan använda oss av. 


Länk till Canva

söndag 9 oktober 2016

hårda enheter och mjuka värden

Läs gärna denna och fler som ligger under intressant litteratur. 
Det talas vitt och brett om digitaliseringen av skolan och hur den ska ge en ökad måluppfyllelse hos våra elever. Jag är själv en förespråkare av att arbeta digitalt. Jag är för att kunna använda de digitala enheterna på ett sätt som effektiviserar, motiverar och stärker elevernas lärande och ger dem verktyg för feedback och reflektion som de inte haft tidigare. Jag är övertygad om att genom digitala enheter kan eleverna ta kontroll över sitt eget lärande, utvecklas och medverka aktivt i skolarbetet på ett sätt som de aldrig kunnat förr. Men digitaliseringen är ingen universallösning. Det är inget som automatiskt löser allting bara alla eleverna får var sin digital enhet. Inte ens när alla vi pedagoger har fått den utbildning de känner att de behöver. Fortfarande tror jag dock inte att det räcker för att vi ska lyckas - vi måste komma ihåg det viktigaste av allt;  Att möta alla elever, att hitta strategier för de elever som är  Vilse i skolan och bygga upp deras förmågor så att de också kan delta. Ross Greene har som grundtanke och övertygelse att alla elever vill om de kan och det är vi som lärare som ska möjliggöra så att de kan. Både skolan och livet utanför ställer många olika slags krav på våra elever och alla är inte rustade för att möta dem. De har många gånger tappat hoppet om att få en vuxen att tro på dem. De vet inte hur de ska ta sig ur den situation de sitter i. Hur kommer vi in innanför deras skal så att vi kan börja prata med dem på riktigt? Visst är det ett av de stora guldkornen i detta yrket - när vi har vunnit dessa elevers förtroende? Finns det något mer givande? När de förstår att vi vill deras bästa och att de ska lyckas och vi börjar bygga upp fungerande strategier tillsammans. Mitt hjärta sväller av känslor inom mig när jag tänker på dessa elever som jag har haft. Greene ger i sin bok handfasta tips och en tydlig struktur kring hur jag som pedagog kan möta eleven där den är, som både eleven och jag känner oss trygga i och som ger oss ett gemensamt språk. Vi behöver kombinera både dessa hårda enheter med våra mjuka värden för om vi inte har våra elever med oss så spelar de digitala enheterna inte så stor roll. Inget är viktigare än det välkända uttrycket "No Child Left Behind" för en lyckad undervisning om ni frågar mig.

fredag 7 oktober 2016

Dataspel som arkitekt



Det har gått ett program på SVT2 ett par gånger nu som heter Dataspel som arkitekt och det handlar om att spel kan vara så mycket mer än bara underhållning. Spel är också bildning, lärande och handlar mycket om problemlösning. De pratar om spel som Minecraft, SIM City och City; Skyline och visar på hur spel som dessa används för att designa och planera delar av eller hela städer för att möta urbaniseringen. Det som är extra roligt är att det är både unga och äldre som tar en aktiv del i att skapar sin gemensamma framtid. De samarbetar, bygger, skapar, provar och gör om tills de är nöjda. De berättar om den nya stadsdel som ska växa fram i Stockholm och som man planerar genom en medborgardialog och workshops där invånarna får komma och ycka till och skapa i City Skylines. Det är ett enormt bra sätt att involvera medborgarna. få en dialog och hitta nya möjligheter - tillsammans. Den digitala utvecklingen går snabbt framåt (som jag har skrivit om tidigare när jag hänvisade till McAffe&Brynjolfsson) och vi riskerar att få ett nytt utanförskap för de som inte behärskar tekniken och verktygen för att kommunicera och göra sin röst hörd. Att arbeta med spel och programmering på det här sättet inkluderar ytterligare fler personer kan synliggöra sina ideer på ett ytterst konkret sätt.


Dataspel som arkitekt

tisdag 4 oktober 2016

Faster than thought


https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAda_lovelace.jpg
Nej, jag har inte sadlat över till enbart engelska men jag kommer här att skriva om något som jag tycker är mycket intressant kuriosa vad gäller det som anses vara den första programmeraren i världen. Den första programmeraren i världen var en kvinna; hon hette Ada Lovelace (född Augusta Ada Byron, dotter till kände poeten Lord Byron) och hon anses ha skrivit det första datorprogrammet. Ada var en väldigt duktig matematiker, vilket hennes mamma lät henne utveckla trots att det var ovanligt för flickor på den tiden - hon är född 1815 nämligen och dog 1852. Hon stöter  på Charles Babbage för att de har en gemensam vän. Babbage var uppfinnare och gjorde många skisser och planer men färdigställde aldrig något helt och hållet. Han är känd för sin "analytiska maskin". De samarbetade i många år och under detta samarbete översatte Ada en artikel som Luigi Menabrea hade skrivit om Babbage tankar och arbete. Till denna översättning lade hon till sina egna anteckningar. I dessa omfattande anteckningar fanns inte bara hennes algoritmer för en mekanisk dator utan hon förutsåg också datorn möjligheter som problemlösare. Det finns de som ifrågasätter att det verkligen var hon som skrev de anteckningarna och gjorde de uträkningarna, dessa trodde istället att det var Babbages ideer som hon skrivit ner och som han arbetat med redan upp till sju år tidigare med. Dock säger dessa kritiker att hon hittade en bugg i hans algoritm så i så fall är hon den första buggfixaren. Världens första datorprogrammerare kallar Ny Teknik henne och många fler med dem sedan 1953 då man upptäckte hennes anteckningar från över 100 tillbaka i tiden.  Spännande ... det tycker jag! Läsa mer? Ja visst - se här under så finns det fler länkar och också en text som heter Faster than thought: A symposium on digital computing machines från 1953 där B.V Bowden återpublicerade hennes anteckningar.
https://www.wikiwand.com/en/Ada_Lovelace 










Källor och för vidare läsning:
Wikiwand
bio.
Biografi i Ny Teknik

Vill du läsa ännu mer:
Datorns historia
Faster than thought

lördag 1 oktober 2016

Anything can be Everything when you have Nothing

I am going to write this blogpost in English due to the persons it is referring to. Even though you can use Google translate and despite of that I will write in English. I have had the pleasure of not only listening to but to even host a teacher from India named Srini Swaminathan who has been telling us about his heroic students, who despite all their challenges are going to school every day, fighting for their right to take an active part in our world. The story that Srini tells with such a warm heart is about them - the heroes of the future. Srini is now working for Teach for India. What Srini is talking about is the important work we all have as teachers to not only motivate our pupils but the help them keep their dreams. The dreams is what keeps them believing in themselves. Srini is living by the words "Anything can be Everything when you have Nothing" where he is using his own mind and body to reach out to the pupils in innovative ways, like for instance his human whiteboard which he created in order to visualize the subjects for the students. The message he wants to give us all is: Make joy and hapinness the foundation of the classroom. What can you do to make a difference? Help those in your surroundings in your struggle to make the world a better place to live in. Create tools of what you have around you, never mind what you do not have, focus on what you have and what you can do with it!

Let's cheer him on in the Marathon he is running in Lissabon tomorrow (2/10), where he is running to raise money for all the students his heart is beating so hard for!