CRAFT – Creating Really
Advanced Future Thinkers
CRAFT är en öppen och tillgänglig modell för
hur du kan arbeta projektbaserat på ett
strukturerat sätt.
CRAFT står för Creating
Really Advanced Future Thinkers och är ett danskt initiativ som är väl
utarbetat och beprövat. Genom CRAFT har de gett elever möjlighet att arbeta med
verkliga problem/utmaningar som kan vara antingen lokala, nationella eller
globala (eller alla dessa alternativ på samma gång). Eleverna får ta reda på
fakta kring den utmaning de ska arbeta med, arbeta fram en ide i sin grupp och
sedan också skapa en prototyp. Under hela denna processen så ger de också feedback
till varandra i olika konstellationer. Feedbacken använder de sig sedan av för
att utveckla sin produkt/prototyp/ide än mer. Lärarna ger eleverna feedback
utifrån en modell som är inspirerad av ITL:s 21st Century Learning Design
framtagen av Deirdre Butler. I Danmark har man sett att elevernas motivation
att lära har ökat, de aktiverar sig mer och samarbetar väldigt bra när de
skapar sina innovationer tillsammans när de arbetar med CRAFT som modell. De
har också möjlighet att tävla med sina innovationer i Danish National Championship
i “DM i Digital skills”. Detta går av stapeln varje år på Danmarks
Läringsfestival på Bella center i Köpenhamn.
Hösten 2018 skapades det
ett Nordiskt projekt kring CRAFT som heter Nordic CRAFT
och som stöds av Nordiska
ministerrådet. I styrgruppen för
projektet sitter det representanter från följande instanser; Nordiska
ministerrådet, Utdanningsdirektoratet (Norge), Skolverket (Sverige), Finnish
National Agency for Education (Finland) och Undervisiningsministeriet
(Danmark).
I detta projekt provas
modellen i ett nytt sammanhang där elever från våra nordiska länder samarbetar
över landsgränserna med eTwinning som samarbetsplattform. Här utmanas eleverna
utifrån modellen med reella utmaningar kring aktuella ämnen. De utmanas till
att lösa problem som inte alltid de styrande i våra länder har kunnat lösa, de
får autentiska mottagare till sina innovationer. eTwinning ger alla en
plattform att dela ideer på, skapa tillsammans, samla all dokumentation, ge
feedback genom men där ges också möjlighet att mötas virtuellt på olika sätt.
Detta projekt pågår fram till våren 2020. Det är lätt att genom CRAFT arbeta
ämnesövergripande, i alla åldrar och att koppla det till lärandemålen. Att ge
formativ feedback genom ITL gör också att det underlättar för lärarna att
arbeta med CRAFT i sitt dagliga arbete.
CRAFT engagerar eleverna på
djupet och det ger dem en god inblick hur de kan agera i ett demokratiskt
samhälle för att påverka och förändra. De lär sig att tala för sina ideer men
också att ge konstruktiv feedback till andra. Det skapar framtidstro hos
eleverna att få lära sig hur de just påverkar och att de KAN påverka, att få
lära sig att bli aktiva delaktiga världsmedborgare är en oerhört viktig del av
CRAFT.
Viktigt att tänka på när
ämne för ett projektarbete ska väljas:
1)
Uppgiften måste vara autentisk, relevant och
de behöver kunna känna igen sig
2)
Att det är ett vardagligt problem/en
vardaglig utmaning som de faktiskt kan påverka
3)
Uppgiften ger eleverna möjlighet att fatta
självständiga och relevanta val
4)
Lösa utmaningar/problem som företag och
organisationer brottas med som är intresserade av att ta del av elevernas ideer
och ta dem på allvar.
Modellen består av tre
huvuddelar som vardera innehåller strukturerade moment som är applicerbara på
alla projektideer. Feedback från klasskamraterna/andra elever är avgörande i
alla tre momenten.
-
Undvik matspill i er klass
-
Skapa ett klassrum som inte störs av avbrott
på grund av teknik som inte fungerar
-
Hjälp unga i er stad att komma ifrån ångest
-
Välkomna nyanlända och deras familjer till
skolan
CRAFT är genialt i sin
enkelhet och kan ses som ett flexibelt navigationsredskap för pedagog och
elever att komma vidare i sin process från utmaning till lösning. Det är inte
en linjär process utan det är situationen som avgör hur den behöver varieras.
Modellen presenterar också förslag på digitala verktyg som kan användas till
var fas.
Modellen är indelad i tre faser:
1)
Undersök: Det är viktigt att förstå den utmaning de har fått ordentligt och
att ta reda på vilka behov de har som påverkas av lösningen. Vad är det de
behöver egentligen? För att kunna genomföra denna fas kan de mycket väl behöva
lämna skolan för att ta reda på mer.
2) Skapa: Den här fasen går ut på att komma fram
till många ideer tillsammans i gruppen, skapa prototyper, testa dem alla för
att se vilken ide som bäst möter de identifierade behoven till den utmaning de
har fått.
3)
Att göra: Att färdigställa, presentera och implementera den ide som bäst
passade in på behoven. I sin presentation av lösningen är det viktigt att de berättar
om sin process, sitt samarbete, sin innovation och om hur de använt sig av
teknik/digitala verktyg för att skapa sin lösning. Även här är feedbacken
enormt viktig.
Det allra viktigaste i
processen är att eleverna når ut till autentiska mottagare, både de som
påverkas av deras innovation men också de som kan förverkliga den.
Tanken med att nu låta
CRAFT möta eTwinning och låta dessa två lyfta styrkorna hos varandra, kombinera
dem och därigenom ge en enastående möjlighet för pedagoger att arbeta
strukturerat, effektivt men samtidigt innovativt och kreativt i projektform kring vardagliga reella utmaningar
för våra elever. Genom eTwinning får de också autentiska mottagare till sina
ideer och de kan skapa fantastiska innovationer tillsammans. eTwinning ger den
perfekta grogrunden och plattformen för att tillsammans med andra pedagoger
använda er av CRAFTmodellen tillsammans. Ta tillfället i akt gå med, att prova!
Malmö står som
koordinatorer för Sverige åt Skolverket i det nordiska projekt som heter Nordic
CRAFT som varar från nu fram till april 2020.
Alla kan använda sig av
CRAFTmodellen och gå med i Nordic CRAFTs pilotprojekt! Låter det intressant?
Vill du veta mer? Kontakta Annie Bergh, som är koordinator för Sveriges
räkning. annie.bergh@malmo.se
Det finns många möjligheter
för dig som vill arbeta med CRAFT:
-
Börja med att kontakta Annie Bergh
-
Du kan gå med i befintliga eTwinningprojekt
-
Vi kan skapa en workshop för era elever där
vi under en heldag/halvdag bearbetar en för era elever viktig frågeställning
-
Vi kan skapa en gemensam dag/eftermiddag
online för alla som vill delta utan att det är platsberoende alls.
-
Du kan få hjälp att starta upp ett eget
eTwinningprojekt baserat på CRAFT.
-
Kontakta Annie Bergh för vidare ideer och
support.
Låt oss tillsammans skapa
kreativa avancerade framtida tänkare!