Programmering

Arbeta med programmering:


Är du intresserad av att börja arbeta med programmering? Då är det viktigt att börja med att fundera på hur du lägger upp din planering:

 Vad är viktigt tycker du att börja med för att introducera det på rätt sätt för att eleverna ska få den grund de behöver - tänk på att befästa grunderna ordentligt och för mig är det viktigt  att arbeta metodiskt analogt/praktiskt utan datorer i början. Några elever från Estland som höll i en workshop jag gick på under en internationell konferens rekommenderade oss att arbeta utan datorer i två veckor innan datorerna introducerades och jag tror verkligen på det arbetssättet för att eleverna ska kunna bygga upp sitt datalogiska tänkande och genom det få en djupare förståelse för vad som ligger bakom och när de sedan börjar arbeta med programmering/robotar av olika så börjar deras utforskande p åett helt annat plan. Jag kommer här att lägga ut några dokument/tips på böcker och en arbetsgång som du kan använda dig av som riktlinje eller som grund för din planering om du vill. Du bestämmer helt själv hur du vill lägga upp ditt arbete. Plocka material som du vill här under:

Codeweek erbjuder en mängd material och de uppmanar till att antingen börja bekanta sig med programmering genom Code Week eller passa på att fördjupa sina kunskaper och sitt arbete. Här är länken till deras huvudsida:
https://codeweek.eu/


Här har du en enorm samling med ideer för hur du kan arbeta analogt. Arbetsmaterialet heter CS Unplugged och består av flera hundra sidor med tips på praktiska övningar sammankopplat med hur och varför det är viktigt.

http://issuu.com/anniebergh1/docs/the_book__english_csunplugged_os_20

Pencilcode - här får du arbeta med programmering på ett lite annorlunda sätt då du skapar musik, sagor och konst genom kod. Se bilden under. Gå in på länken och ändra variabeln 25 till 45 och se vad som händer. Det är spännande att försöka förutse hur något kommer att bli innan du trycker på "kör"/startpilen. Utmana varandra:

Code.org - Här har du en helt kostnadsfri sida som är helt fantastisk med lekfulla övningar som ökar i svårighet. En layout som tilltalar de allra flesta elever och en otrolig mängd material och handledningar till lärare som passar till de digitala övningar som eleverna gör.

Scratch - Här får du arbeta med programmering i block. Eleverna kan skapa avancerade matematikspel och en oändlig mängd annat material.
Det ligger mer material längre ner som är matematikövningar i Scratch skapade av Torben som arbetar på Vissenbjergs skole i Odense.
Det finns också ett material skapat av en lärare på Irland, som heter Seamus O'Neill som heter Scratch from Scratch. Det är ett tydligt och instruktivt material som finns helt gratis online (finns också som bok):
Scratch from Scratch

Vill du ha fler ingångar till Scratch kan du gå in på Kalle Ankas programmeringsskola - även här har man uppmärksammat att programmering är viktigt och tagit in hjälp för att skapa stegvis progression i hur du kan lära dig programmera.


När det gäller programmering så rekommenderar jag alla att hålla koll på Pedagogisk Inspirations sajt om programmering: kod Malmö:

http://kod.skola.malmo.se/

Även dessa sajter är av intresse om du arbetar/bor i Malmö med omnejd:

http://malmo.coderdojo.se/

http://stpln.se/

lth.se/programmera

Material kring Scratch från Torben:






Är du intresserad av att arbeta med Arduino:

Här är en sida med hjälp till hur du ska skriva när du programmerar i Arduino. Se också mer på Arduinos hemsida Kreatech.

https://processing.org/reference/

http://kreatech.verkstad.cc/

http://stpln.se/

Här hittar du väldigt tydliga arbetsbeskrivningar och en tydlig arbetsgång indelad i block kring hur du på ett systematiskt sätt arbetar med programmering från ett enkelt sätt till ett mer komplicerat. Jag är själv mitt i processen just nu och håller på att lära mig för fullt. Spännande men för mig är det också ganska svårt måste jag säga.


Titta på dessa instruktionsfilmer kring hur du kan arbeta med Smart Robot coding school:


https://www.youtube.com/watch?v=wYM-p9pBImE

https://www.youtube.com/watch?v=J1VIFDvqGTA


 Coding teaches students that you can create yourself on the internet and not only be a consumer of what others created. This is a way of making yourself heard and understood. Coding is also important when it comes to understand that what happens on the internet is not magic but it is all man made and that someone could actually control me through the internet - like Facebook.

It is important to continue working with coding but maybe it is not all that easy to figure out what to do next. Therefor I want to give you a few websites to choose from and keep for future use. It is important that we have clear goals when we are working with code, that we use coding in our cross-curricular work to tie it all together and also tie the informal learning that our students experience every day with our formal learning.

First of all; do you know that Scratch is working on Scratch 3.0 which will suceed Scratch 2.0? The official version will be released on the 2nd of January 2019 - keep your eyes open for it! Did you also know that in the first prototype Scratch 3.0 worked with LEGO WeDo? Did you think this was all? No, it isn't. At the same time Scratch will also make Scratch Junior available on the web - meaning we can all use it on our laptops, Macs and Chromebooks! Yeah!!
You can read more about it here:

Scratch Wiki



Are you working with LEGO Mindstorms in your school but finding it hard to find the time to build the robots? Here is a webpage that gives you easy to build robots instructions ,but also instructions in how to program them. I qoute the boy showing me the webpage: "THey say it will take five minutes to build them, but it doesn't!" Although he said it was much faster than building the original robots. Also they got to work in groups of three and they told me that it was hard deciding what robot toSt Brigids National School for showing me your work. Are you curious you can go to their webpage and browse through their material. They are a Digital School of Distinction and they are working a lot with coding in all ages.
build. As you can see in the picture the girls thought it was important to decorate the robot a little (that is the wheels on the side). Thank you to 
Here is the webpage to the LEGOsite:
Scratch is a fun way to start making your own stories, music bands, math games or other games. You code in blocks and you learn in a community. The best thing is that if you like something that someone else has made you can remix it, that means you make a copy of it and then you can change it or keep it as you like. The web site ackknowledges the creater of the game. 
Here you can get some ideas and help of what to do:

Could be that this webpage is better suited for little older students but try it out. You get to code your avatar to move through the game. It is not as easy as it may sound but is sure is challenging and interactive! There are free games but you could also pay and get more.  
this website is a nonprofit one and you can start using it at a very young age. It offers, instructional video clips, teacher material and a wide range of challenging coding and appeals to both boys and girls (and teachers). 
A few classes are free and they you need to pay if you want to continue. Here you learn the most common code languages we have. You learn how to build web pages, games and apps. 
Stencyl needs to be downloaded which means you cannot use it on all devices. Although if you have the possibility it is free t ostart with and you build apps with coding blocks. Similar to Scratch. 
This is a very easy way to get to know Python. The monster is giving the instructions and you have a lot of lessons to choos from (see down in the bottom, choose lesson sections.)you learn the commands very quickly. 
Here you can learn basic code in a fun way. It is easy to use. 
This free website may be mostly known for its extensive math tutorials and fun way to learn. They have built computing into the learning as well now. Create a class with your students and get to work. Why not try it out yourself? It is fun! 
This webpage offers a few free Hour of Code classes but you can also subscribe if you want to learn more and advance. It is instructional and well worth it to try out. 

I have not mentioned coding on the ipad at all but there are a lot of appealing apps that teaches you how to code as well. Daisy the dinosaur, Hopscotch, Kodable, Lightbot, A.L.E.X are just a few of them. Try them out as well.


https://sites.google.com/site/scratchprogrammering/vad-aer-scratch-1

Last but not least I would like to remind you of all the coding you can do without any digital devices; have a look under "programming" here in the blog and browse through the material. Also Code.org has a lot of this exercises as well.

So keep up the good work out there and consider this:

If you can code, you can change the world ...



Litteratur som jag bland annat har varit behjälpt av när det kommer till programmering:

Karin Nygårds delar med sig av sina tankar kring programmering, varför det är viktigt, begrepp och praktiska tips på hur man kan arbeta.
 Erika Olsson delar med sig av praktiska tips kring programmering och arbete med robotar av olika slag och hur dessa kan användas som pedagogiska verktyg.


Linda är en mycket entusiastisk lärare från Finland som har skapat ett skönlitterärt verk som ska uppmuntra och stimulera särskilt flickor till att våga ta för sig och bygga upp sin nyfikenhet när det gäller programmering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar