intresserad av att med lärare i samma situation som du online diskutera utmaningar och tillsammans finna lösningar? Eller är du intresserad av att fungera som mentor för nya lärare? Kom med i pilotprojektet INDUCAS.
söndag 30 april 2017
Spännande pilotprojekt
intresserad av att med lärare i samma situation som du online diskutera utmaningar och tillsammans finna lösningar? Eller är du intresserad av att fungera som mentor för nya lärare? Kom med i pilotprojektet INDUCAS.
torsdag 6 april 2017
Algoritmer - så påverkar de din vardag
Tidningen Metro skriver idag, den 5 april 2017, och berättar om en alldeles ny guide skriven av Jutta Haider, docent vid Lunds universitet och Olof Sundin, professor vid Lunds universitet i samarbete med Statens Medieråd och iiS. Denna guide tar upp hur algoritmer styr vad vi ska se på internet. DE talar om fake news men också om likriktning och hur extremer premieras. Här beskrivs hur nätneutraliteten hotas och hur några stora företag kontrollerar och har makten över nästan all information. Många av algoritmerna är främst skrivna för att öka synligheten i reklam. Det dyker upp reklam på alla möjliga och omöjliga ställen som det inte gjorde tidigare på nätet. Det finns ingen lag eller några riktlinjer på att medborgare bör informeras om hur algoritmerna styr men det visar på vikten av de nationella styrdokumenten som kommer från Skolverket kring hur programmering ska in i läroplanen. Att eleverna får tillgång till kunskapen och lär sig förstå hur internet fungerar så att de kan granska kritiskt, tänka själva och aktivt gå in och påverka själva blir oerhört viktigt.
Guiden heter: "Algoritmer - så påverkar de din vardag" Ta tillfället i akt att läsa, diskutera och arbeta med denna på era skolor så att eleverna medvetandegörs om vad som händer.
Här är länken till guiden som går att ladda ner som pdf eller beställa som en bok:
Algoritmer - så påverkar de din vardag
Artikel från Dagens analys om guiden
tisdag 4 april 2017
Att blockera eller inte blockera - är det frågan?
Det var längesedan jag har blivit så överraskad/ställd och funderat/reflekterat över vad/hur vi blockerar på nätet som idag när jag hade en workshop. Jag har under en lång tid, minns inte hur länge, haft tillägget Adblock på min dator som har varit en tjänst som har hållet undan reklam på nätet. Riktigt hur mycket den egentligen blockerar fick jag erfara under de sämsta ( eller bästa ur ett kollegialt sätt att se på det) förhållandena, mitt under en stor föreläsning för 330 personer. Min egen dator var jag tvungen att lämna in på reparation ir så jag hade en lånedator med. När man loggar in på en lånedator så är där många inställningar som ska göras efter min profil så som jag har skapat min egen Google miljö. Adblock strulade mer än vanligt under denna process så jag valde att ta bort det tillägget helt och hållet och tänkte "hur mycket påverkar det tillägget egentligen?" Det fick jag snabbt erfara när jag satte igång min föreläsning och började gå in på de länkar som jag hade förberett under gårdagen och förra cveckan som hade varit helt reklamfria. Ett par av mina verktyg var så fulla av reklam där den ena var värre än den andra - till de ryska flickorna längst ner. Det var hemskt att se det - så har det aldrig sett ut innan och jag blev verkligen överraskad över hur stor skillnad det var mellan att ha AdBlock och inte. Detta har fått mig att fundera kring olika Internet Ter sig för de som har tillägg som till exempel är block och det är som inte ha sådana tillägg. Det var som att glänta på en dörr ut till en smutsig bakgata. Är det denna verkligheten som våra elever har? Hur rustar vi dem för detta? Hur överbryggar vi ett sådant här gap?Hur förhåller vi oss till de olika världarna? Var möts vi? Här är det viktigt att fånga upp eleverna, få dem att våga prata om vad de har gjort/upplevt på nätet. Missförstå mig inte, jag trivs väldigt bra utan reklamen och jag tänker lägga till ett sådant tillägg igen redan idag men det känns lite som en skyddad verkstad och jag vill ändå ställa frågan ska vi blocka eller ska vi inte?
måndag 3 april 2017
Sätt guldkant på tillvaron
På kartan kan eleverna se vilka positioner läraren har skapat aktiviteter på och när de kommer inom räckvidd för den "pin" de är på väg till så dyker en fråga, en bild eller en utmaning upp på skärmen.
Vem som helst som har appen kan ladda ner det du har skapat och genomföra aktiviteten och det innebär att ju fler som skapar Skattjakter i olika ämnen på en och samma plats får bara fler och fler att välja på. Använd mer än gärna varandras, gå på upptäcksfärd med eleverna, då kan de samarbeta både inne och ute.
Möjligheterna med detta verktyg är oändliga och det är bara din egen fantasi som sätter gränserna. Engagera eleverna i alla ämnen, i olika situationer och tänk på att verktyget kan användas utan internet om de laddar ner Skattjakten på skolan och när de sedan kommer tillbaka igen så kan de ladda ner sina poäng och se hur det gick.
Jag ser fram emot att se fler och fler Skattjakter skapas både nära och i fjärran över hela världen. Vi ses på GoldHunt Education. Sätt guldkant på er tillvaro och ert lärande.