Har du gått runt och funderat på att samarbeta med en annan skola i Europa? Då har du nu världens möjlighet - jag har kontakt med en IKT-ansvarig i Wales och hon har ett flertal skolor som efterlyser samarbete med skolor i bland annat Sverige! Hör av er till mig här på bloggen eller via mail om ni är intresserade av ett sådant samarbete. Jag är behjälplig med vad det än må vara som rör eTwinning och eller digitala verkttyg så mycket eller så lite som ni önskar genom hela projektet.
torsdag 3 december 2015
Code Week 7 - 13th of December
Här kommer ett intressant tips inför nästa vecka då det är Code Week - vilket är en internationell händelse. Än så långe har över 170 000 skolor över hela världen registrerat sig inför nästa vecka. Fem stycken grupper från Malmö har registrerat sig. Code Week är ett initiativ för att både vi pedagoger och våra elever ska få tilltalande, spännande och inspirerande sätt att närma sig programmering på. Nytt på Code.org:s sida är att nu finns även Star Wars och Minecraft som Betaversioner.
Registrera er på den här länken:
Har ni inte provat det förr så gör gärna det! Det är både roligt och lärorikt!
måndag 16 november 2015
Erasmus+ Digital Schools of Europe
I februari i år var en representant från Malmö stad (Annie Bergh) i Irland för att skriva en ansökan till ett Erasmus+projekt om digital kompetens och som ställer frågan om när en skola kan räknas som digitaliserad och hur man kan gå tillväga för att den ska bli det. Projektet är tudelat då vi dels har som mål att utgå från det koncept som redan är i full gång i Irland och som heter Digital Schools of Distinction som har satt upp fem kriterier för när de anser att en skola är digitaliserad och dels som går ut på att under tre år samla goda exempel direkt från klassrummen från lärare som arbetar med att utveckla den digitala kompetensen genom bland annat eTwinning. Det är 8 länder med i projektet; Irland, Sverige, Danmark, Finland, Italien, Frankrike, Spanien och Portugal. Varje land har minst två skolor med i projektet och för Malmös del är det 6 skolor som har visat intresse för att vara med och under tre år ska vi arbeta hårt med projektet som heter Digital Schools of Europe. Digital Schools of Distinction kan liknas vid den digitala motsvarigheten till Grön flagg där skolor under så lång tid de önskar arbetar för att digitalisera sin skola och under arbetets gång gör de en självskattning som de slutligen skickar in när de känner sig färdiga för behandling. Uppnår de då de fem kriterierna så får de sin utmärkelse efter att en inspektör varit ute på deras skola. Under vårt projekt kommer vi att arbeta med 21st Century Learning Skills i en ämnesövergripande kontext som bygger på kollegialt lärande och internationellt samarbete genom eTwinning. Vi har nu kommit igång så smått och nästa vecka är det dags att ge sig av till Finland för några av oss för att nätverka vidare och ytterligare finplanera vårt projekt. Nu håller också vår Twinspacesida att växa fram där vi ska samarbeta alla skolor från alla 8 länderna tillsammans.
tisdag 10 november 2015
I challenge you! Who is who in Harry Potter!
I have a challenge for you in one of the tools I recommend using for a number of situations in school, I wrote about it in July and now I have tested it myself and I maed it with 45 seconds to go and I now challenge you to beat my record! Why not use it in an international project or as an exit ticket or during the lesson to know what your students understood so far?
Here is the link:
Harry Potter Quiz
Here is the link:
Harry Potter Quiz
onsdag 4 november 2015
No Hate - dagen idag 4/11
Idag är det No Hate dagen för att uppmärksamma hur vi är på nätet mot varandra. Titta gärna under fliken "Netikett" på den här bloggen för att hitta varierande sätt att arbeta med detta på.
tisdag 27 oktober 2015
Lektionsplanering för arbete med sökmotorer
Jag skrev tidigare i veckan om sökmotorer där jag presenterade ett antal olika sökmotorer och denna lista kommer att fyllas på efter hand också med fler exempel. Det jag vill presentera för er här är ett lektionsförslag som jag har gjort med ett verktyg som jag tycker väldigt mycket om och som heter Learning Designer. Den hjälper till att visualisera och strukturera upp både mål, syfte, planering och eventuella bilagor i alla former. Jag vill här ge er ett förslag som är kopplat till mitt förra inlägg som handlade om sökmotorer och som kan användas för att introducera de olika sökmotorerna tillsammans med ett par digitala verktyg. Feel free to use it if you like it, change it, adjust it to your own needs!
Här är länken: Search efficiently
Här är länken: Search efficiently
söndag 25 oktober 2015
Sökmotorer - Search engines how, why, what
Det finns många olika slags sökmotorer på nätet. Att söka på nätet är något som är mycket svårt. Det är viktigt när vi arbetar med barn att vi inte bara använder en sökmotor. Det finns så mycket information på nätet som vi behöver lära våra elever att sålla bland och hur de bäst kan hitta just det som de söker efter. Att lära sig olika slags sökmotorer och deras funktioner är ett sätt att göra detta på. Då lär de sig att söka effektivt och kan arbeta effektivt både i skolan men också när de kommer ut i arbetslivet. Börja experimentera med olika slags sökmotorer med dem så att de lär känna ett flertal olika. Hitta fördelar och nackdelar och gör en sammanställning i klassen på när ni kan använda vilka. Är där någon som ni aldrig kan rekommendera, motivera och dokumentera allting ni kommer fram till tex. Här kommer en del olika sökmotorer, testa gärna dem själva och eller tillsammans med era elever, fundera på hur ni själv skulle kunna använda dem:
- Alla känner till Google - den är ju den största i världen och har ett stort antal sökfunktioner som underlättar sökandet. Mer om detta i ett senare inlägg. Det görs 40 000 sökningar på Google varje sekund. Räkna ut med eleverna vad det blir i munten, timmen, per dag osv.
- Baidu är den andra största sökmotorn i världen. Det ställe den är mest populär på i världen är Kina.
- Yahoo är en annan sökmotor som finns att tillgå.
- Quora: Svarar också på frågor liksom tex Ask gör. Skillnaden är att svaren kommer från människor som r experter/kan väldigt mycket inom området. Det är inte vem som helst som kan gå in och svara på frågor där utan man behöver lämna intyg på att man kan det man säger att man kan.
- Två akademiska sökmotorer som är välrenommerade är Library of Congress och Googles scholar sökmotor. Dessa används mycket av människor som studerar på universitet bland annat.
- Ask är ytterligare en som ni kan prova på. Denna sökmotor specialiserar sig på att svara på frågor. Detta är en sida som har använts en hel del när det kommer till cyberbullying och det tål att lyftas hur du KAN använda den här sökmotorn på ett produktivt sätt. Bra också att gå och titta på hur du kan arbeta med Netikett under fliken med samma namn här på min sida.
- Dogpile är en sökmotor med ett kanske lite märkligt namn. Den använder metadata och tar de bästa resultaten från ett flertal av de andra stora sökmotorerna som redan då har gallrat ut en del och presenterar alla dessa träffar.
- Bing som är Microsofts sökmotor. Bing - dagens bilder, videos nere i högra hörnet. När du söker på Bing har de en extra funktion som liknar Googles bildsök fast som videosökning istället, vilket kan vara till stor hjälp ur undervisningssyfte. Den här videosökningen är väldigt avancerad där du kan ställa in sökningen till att gälla en viss längd eller en viss källa de ska komma ifrån.
- DuckDuckGo har som sin specialitet att den inte spårar vad jag söker efter som en del andra sökmotorer gör.
- Instagrok: Du får upp en interaktiv tankekarta med bilder, texter, videoklipp snyggt organiserade under färdiga rubriker. Är mycket bra för tematiska arbeten. Den här är värd att lägga tid på och att sätta sig in i anser jag. För mig är detta en stor upptäckt - ni kanske redan känner till den - berätta då gärna mer för mig om vad ni tycker om den och hur den fungerar.
- Waybackmachine: på den här sökmotorn kan du söka upp sidor som är borttagna från internet. Den här har jag verkligen fastnat för, jag söker upp gamla sidor och jämför dem med de som finns idag och det ser jag som ett utmärkt sätt att arbeta med eleverna. Hur såg en hemsida ut tidigare, vad var viktigt att ha med, vad har man ändrat genom åren, vad har fått stanna kvar? Här är det bara att frossa i internets historia! Det som är lite skrämmande är att här kan du ses vad som har “tagits bort” från internet ...
Det finns ett stort antal sökmotorer kvar därute för er att upptäcka - detta var bara toppen på isberget men för att ge er litet smakprov på vilken skatt av sökmotorer det finns därute så det är väl bara att börja googla… eller vad heter det baidua… instagroka …?
Have fun everyone!!
Källa: EuropeanSchoolNetAcademy och egen utforskning därefter.
tisdag 20 oktober 2015
Nyfikna på vem som vann?
Är ni lika nyfikna som jag var på vem som fick flest röster i världsomröstningen Global Vote år 2015 och korades som Årets Barnrättshjälte 2015 och därmed fick The World’s Children’s Prize for the Rights of the Child? Det blev Phymean Noun från Kambodja som fick detta pris. De andra två nominerade till denna utmärkelse, Javier Stauring och Kailash Satyarthi fick då ta emot The World's Children's Prize Honorary Award. Som en del av sitt pris har alla tre fått prispengar som ska hjälpa dem i deras fortsatta arbete för att göra det bättre för barn i världen. Ett stort grattis till Phymean och ett ännu större BRA JOBBAT till alla tre!!
måndag 19 oktober 2015
An amazing way to learn math
http://youtu.be/inWnhZp_A-M
Have a look at this video and see the brilliance in it all - the way it makes a pattern, how everything connects! I have always worked with patterns when I taught math, that way you get a deeper understanding and I knew about the pattern in the time table for the number nine - how all the answers equals nine and so on. Enjoy this video - if you like please write me and tell me how you did it, what your students learned and what you learned - I would be delighted to know!!
Have fun and aim for skills of the 21st Century - with this you are well on your way!
fredag 9 oktober 2015
Presskonferens på Kryddgårdsskolan
I är är det Kryddgårdsskolan som håller i "Barnens presskonferens" i Malmö och under denna kommer de att tillkännage årets vinnare av World's Children's Prize, som har röstats fram av miljontals barn över hela världen. Denna presskonferens är i pelarsalen i Stadshuset på onsdag den 14/10 och dit är media, politiker, rektorer och andra tjänstemän inbjudna och barnen har förberett några frågor till tjänstemän och politiker i Malmö stad kring hur de gör för att lyssna till barnen inför beslut som berör deras liv. Det ska bli mycket spännande att höra de svar de kommer att få då elevdemokrati är en viktigt fråga som tas på stort allvar i Malmö stad upplever jag det som.
Här får ni en repetition kring vad årets kandidater arbetar och kämpar för varje dag (detta är taget ur pressreleasen inför presskonferensen efter tillåtelsen från lärare på skolan):
Årets kandidater är:
Phymean Noun: nomineras till World’s Children’s Prize 2015 för sin fjorton år långa kamp för barnen på soptippen i Kambodja och deras rätt till utbildning.
Javier Stauring: nomineras till World’s Children’s Prize 2015 för sin över 20 år långa kamp för barn som fängslats och för brottsoffer, samt för deras familjer.
Kailash Sathyarti: nomineras till World’s Children’s Prize 2015 för sin livsfarliga kamp mot barnarbete och slaveri och för alla barns rätt till utbildning.
Fakta om World Children´s Price WCP
World’s Children’s Prize är världens största årliga rättighetsutbildning för barn. Sedan starten år 2000 har 36 miljoner barn, en halv miljon av dem i Sverige, deltagit i det årliga World’s Children’s Prize-programmet, där de utbildas för att kunna engagera sig för en medmänsklig värld där barnets rättigheter och demokrati respekteras. Programmet avslutas med en världsomröstning, Global Vote, där miljoner barn utser mottagaren av World’s Children’s Prize, som ofta kallas "Barnens Nobelpris".
I Skåne deltar 34 skolor runt om i länet. Barnens presskonferens hålls samtidigt över hela Sverige och i många andra länder.
World’s Children’s Prize beskyddas av bland andra Aung San Suu Kyi, Drottning Silvia, Desmond Tutu och sångerskan Loreen.
Ett jättestort GRATTIS till eleverna på Kryddgårdsskolan! Jag är sååå glad för er skull!
tisdag 6 oktober 2015
All världens barn till valurnorna
Senast igår skulle alla de barn som har arbetat med World Children's Prize ha gått till valurnorna för att rösta på samma sätt som vi röstar till val i Sverige. Även alla barn under 18 vars skolor inte arbetar med detta ha rrätt att rösta i detta viktiga val. Under nästan hela året har klasserna arbetat med material kring hur barn har det runt om i världen på många olika sätt och i många olika ämnen. De har fått lära sig om de tre fantastisk personer som i år är nominerade till årets pris och vad de har gjort för underbara saker för barn för att bli nominerade:
1) Phymean Noun: Hon arbetar för att ge hopp och utbildning åt föräldralösa och övergivna barn i Kambodja som bor på gator och soptippar. Hon har startat tre skolor och ett barnhem. Läs mer om hennes bakgrund och historia här:
Phymeans historia
Mer om Phymeans arbete
2) Javier Stauring: Han har arbetat i över 20 år med att kämpa för barn som har fängslats, för brottsoffer och deras familjer (se hemsidan). Läs mer om hans bakgrund här:
Javiers historia
Mer om Javiers arbete
3) Kailash Satyarthi: Kailash har med risk för sitt liv kämpat mot barnarbete och slaveri och för utbildning för alla barn.
Kailashs historia
Mer om Kailash
Under året har som sagt klasserna arbetat med att lära sig mer om dessa personer men också om hur barn har det runt om i världen. Det är mycket spännande arbete att läsa om, livsöden som förtrollar, binder, skapar känslor och engagemang. Alla de nominerade förtjänar att lyftas för sina arbeten och det är det de gör genom att de nomineras är. De nominerade tas ut av en jury och det är upp till världens barn vem som får flest röster och som då får: "THe World's Children's Prize for the Rights of the Child". De andra två kandidaterna får "The World's Children's Honorary Awards". Ett 40-tal pristagare har utsetts sedan 2000-talet och prispengarna som har betalats ut har gett tiotusentals utsatta barn bättre förutsättningar och början till ett bättre liv. Nu återstår bara att hålla ögonen på deras hemsida och se hur många som har röstat och vem som får vilken utmärkelse. Hitintills har det varit 7,1 miljoner barn som röstade ett år - hur många blir det i år? Förra året tillkännagavs resultat på rådhuset i Malmö den 28/10 och prisutdelningen var sedan några dagar senare på Gripsholms slott. - jag har inte sett något datum än. Håll utkik på den här sidan för resultatet:
1) Phymean Noun: Hon arbetar för att ge hopp och utbildning åt föräldralösa och övergivna barn i Kambodja som bor på gator och soptippar. Hon har startat tre skolor och ett barnhem. Läs mer om hennes bakgrund och historia här:
Phymeans historia
Mer om Phymeans arbete
2) Javier Stauring: Han har arbetat i över 20 år med att kämpa för barn som har fängslats, för brottsoffer och deras familjer (se hemsidan). Läs mer om hans bakgrund här:
Javiers historia
Mer om Javiers arbete
3) Kailash Satyarthi: Kailash har med risk för sitt liv kämpat mot barnarbete och slaveri och för utbildning för alla barn.
Kailashs historia
Mer om Kailash
Under året har som sagt klasserna arbetat med att lära sig mer om dessa personer men också om hur barn har det runt om i världen. Det är mycket spännande arbete att läsa om, livsöden som förtrollar, binder, skapar känslor och engagemang. Alla de nominerade förtjänar att lyftas för sina arbeten och det är det de gör genom att de nomineras är. De nominerade tas ut av en jury och det är upp till världens barn vem som får flest röster och som då får: "THe World's Children's Prize for the Rights of the Child". De andra två kandidaterna får "The World's Children's Honorary Awards". Ett 40-tal pristagare har utsetts sedan 2000-talet och prispengarna som har betalats ut har gett tiotusentals utsatta barn bättre förutsättningar och början till ett bättre liv. Nu återstår bara att hålla ögonen på deras hemsida och se hur många som har röstat och vem som får vilken utmärkelse. Hitintills har det varit 7,1 miljoner barn som röstade ett år - hur många blir det i år? Förra året tillkännagavs resultat på rådhuset i Malmö den 28/10 och prisutdelningen var sedan några dagar senare på Gripsholms slott. - jag har inte sett något datum än. Håll utkik på den här sidan för resultatet:
Stort GRATTIS i efterskott!
Ett stort grattis till alla er lärare där ute i efterskott på Internationella lärardagen! Den 5/10 firas alla lärare över världen och uppskattas för deras hårda arbete. Det är ni lärare som får Sverige att gå runt, som är med när morgondagens ledare och samhällsmedborgare växer upp och utvecklas. Det är ert hårda arbete, er förmåga att vara mångkonstnärer och att kunna ha många bollar i luften samtidigt. Ni möter det viktigaste var förälder har varje dag, nämligen deras barn som tas emot med leende, empati och förståelse. Förutom den sociala biten arbetar ni med IUP-samtal, BFL, ASL, problembaserat lärande, Kooperativt lärande, ZPD, byter metodik, pedagogik och innehåll beroende på grupp, krav och område du arbetar och slutligen kämpar du hårt med att implementera IKT i ditt klassrum och att förbereda era elever på en framtiden ingen av oss ens kan drömma om idag. Detta kan låta överväldigande men när du varje morgon möter stjärnglansen i dina elevers ögon, ser deras nyfikenhet och vetgirighet för deras omvärld så fylls du av energi och glädje tillbaka. Jag lyfter på hatten, bugar och tackar ödmjukast för att ni finns därute varje dag och gör detta viktiga arbete. GRATTIS än en gång alla lärare! Ni förtjänar att uppmärksammas under en hel dag!
Etiketter:
ASL,
BFL,
internationella lärardagen,
lärare
lördag 3 oktober 2015
Cooperative Learning
I skrivande stund befinner jag mig på en konferens i Odense. Det ligger inte så långt ifrån Malmö ,där jag bor och är verksam men digniteterna som är här får mig att tappa andan. Detta är en konferens om Cooperative Learning som hänger nära samman med Collaborative Learning och de som arrangerar denna konferens har forskat och arbetat i många år med att forska, sprida och implementera detta. Att få lyssna på föreläsare från Storbritannien, Israel, Sydafrika, Singapore, Japan, Danmark, Canada, Italien, Spanien, Tyskland, Brazil, Mexico, Schweiz, USA, tjeckien, Malaysia och Taiwan har varit enormt energigivande. Även då föreläsarna hade mycket att berätta om och att lära mig så var det som gladde mig mest att de helt och hållet levde som de lärde ut. Alla arbeta med att med enkla medel aktivera oss och få oss att arbeta med andra, reflektera och skapa med andra som man inte kände. Deras metoder var enkla men enormt effektiva. En annan sak som genomsyrat dessa dagar var deras genuina sätt gentemot alla, man tackar för föreläsningar, man hälsar, peppar och uppmuntrar varandra hela tiden. Atmosfären är helt annorlunda från andra konferenser jag varit på. sista kvällen sjöngs det många sånger, alla bjöd på sig själva, sjöng sånger från sitt eget land på sitt språk och nätverkade fullt ut.
Denna gästfrihet och ödmjukhet som hela tiden visades gentemot ämnet och oss deltagare - alla var välkomna, var lika värda, alla behövdes och uppskattades och alla sträcker de ut en hand för ett djupare och ett vidare samarbete. Om någon av er som läser detta skulle vilja eller om ni känner någon som ni tror skulle vilja samarbeta med något av de länder som jag har skrivit om här ovan så hör bara av er till mig så ska jag förmedla er vidare.
Jag har särskilt goda kontakter med Singapore (flera skolor), England, Wales, Israel (som väldigt gärna vill arbeta med skolor utanför sina gränser för att arbeta bort rädslor och fördomar och för att komma närmare varandra. De har en färdig plattform redo att använda som är ett fantastiskt samarbetsredskap.), Malaysia, Sydafrika, Australien och Schweiz. Jag är övertygad om att ett samarbete mellan er och vilket som helst av dessa länder hade gynnat och berikat eleverna i bägge era länder. Tveka inte att höra av er!
Vill ni veta mer om Cooperativt lärande så hör också av er - det är komplext och spännande område som även om det är forskat kring fortfarande finns en hel del att lära men en sak är forskningen helt överens om: Det är bara att köra igång; vinsterna är många både kognitivt och socialt, de största sociala vinsterna är att det motverkar mobbning i allra högsta grad och bygger upp självförtroendet hos alla.
Denna gästfrihet och ödmjukhet som hela tiden visades gentemot ämnet och oss deltagare - alla var välkomna, var lika värda, alla behövdes och uppskattades och alla sträcker de ut en hand för ett djupare och ett vidare samarbete. Om någon av er som läser detta skulle vilja eller om ni känner någon som ni tror skulle vilja samarbeta med något av de länder som jag har skrivit om här ovan så hör bara av er till mig så ska jag förmedla er vidare.
Jag har särskilt goda kontakter med Singapore (flera skolor), England, Wales, Israel (som väldigt gärna vill arbeta med skolor utanför sina gränser för att arbeta bort rädslor och fördomar och för att komma närmare varandra. De har en färdig plattform redo att använda som är ett fantastiskt samarbetsredskap.), Malaysia, Sydafrika, Australien och Schweiz. Jag är övertygad om att ett samarbete mellan er och vilket som helst av dessa länder hade gynnat och berikat eleverna i bägge era länder. Tveka inte att höra av er!
Vill ni veta mer om Cooperativt lärande så hör också av er - det är komplext och spännande område som även om det är forskat kring fortfarande finns en hel del att lära men en sak är forskningen helt överens om: Det är bara att köra igång; vinsterna är många både kognitivt och socialt, de största sociala vinsterna är att det motverkar mobbning i allra högsta grad och bygger upp självförtroendet hos alla.
lördag 19 september 2015
eTwinningportalen tillfälligt nere
Hej på er alla eTwinnare och blivande eTwinnare!
Den här helgen 19 - 20/9 så ligger portalen nere för underhåll. Den är tillbaka på måndag igen och då ber jag er att också hålla utkik efter eTwinning Live som gör att ni snart ska kunna chatta, tala, dela online genom eTwinningplattformen direkt. Ta språnget nästa vecka in i en spännande värld, registrera er, sök partners och starta projekt. Hjälp finns aldrig långt borta, skriv till annie.bergh@malmo.se
Den här helgen 19 - 20/9 så ligger portalen nere för underhåll. Den är tillbaka på måndag igen och då ber jag er att också hålla utkik efter eTwinning Live som gör att ni snart ska kunna chatta, tala, dela online genom eTwinningplattformen direkt. Ta språnget nästa vecka in i en spännande värld, registrera er, sök partners och starta projekt. Hjälp finns aldrig långt borta, skriv till annie.bergh@malmo.se
tisdag 15 september 2015
Att arbeta med IKT
Min arbetsroll nu är IKT-pedagog och jag har lekt mycket med delarna i det ordet. För mig visar det att jag är en pedagog i första hand men som har som uppdrag att hitta innovativa möjligheter kring hur IKT kan användas för att bland annat höja måluppfyllelsen, öka motivationen, skapa ett klassrum med högt i tag där alla kommer till tals genom att IKT ger ännu fler möjligheter till uttryckssätt (ett flerstämmigt klassrum), men också för alla de mjuka värdena; tillit, mellanmänskliga relationer och relationer är oerhört viktigt i vårt dagliga arbete. Min fasta övertygelse är (som jag har skrivit om tidigare i min blogg) att med en lärare som har fått den kompetensutbildning den behöver så kommer IKT att inte bara öka kunskapen hos barnen, deras praktiska erfarenheter av IT-verktyg att växa utan deras mjuka värden kommer att stärkas. Helheten är alltid större än delarna.
Till syvende och sist så bottnar allting ändå i lärarens kompetens och professionalism och det är här vi behöver stärka. Det är viktigt att vi sätter lärarna främst! Viktigt att vi tänker efter före innan datorerna kommer in i undervisningen. Det är genom att satsa på lräarna som vi när eleverna och kan öka deras IT-kompetens för att de ska få digital kompetens och inte stanna på digitalt ytflyt som jag har skrivit om tidigare. På vilket sätt, hur, till vad, när, varför ska datorerna användas? Åke Grönlund talar i sin bok om sin forskning kring 1:1 och talar där om farorna med att eleverna sitter ensamma framför datorerna och han efterfrågar mer kollaborativt arbete. Detta understryks av allt som skrivs och sägs idag (15/9) kring vad PISA har kommit fram till:
Läs mer här om vad Per Kornhall skriver på sin blogg, skolvärlden.se:
http://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/it-ar-ingen-fralsare
Läs här om vad Ny teknik skriver om PISA, Sverige och IT:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3930461.ece
Skolverket skriver om att det är viktigt att tänka till om skoldatorerna:
Eller varför inte läsa om vad OECD har kommit fram till när det gäller ungas datoranvändning och hur den har utvecklats genom åren.
Till syvende och sist så bottnar allting ändå i lärarens kompetens och professionalism och det är här vi behöver stärka. Det är viktigt att vi sätter lärarna främst! Viktigt att vi tänker efter före innan datorerna kommer in i undervisningen. Det är genom att satsa på lräarna som vi när eleverna och kan öka deras IT-kompetens för att de ska få digital kompetens och inte stanna på digitalt ytflyt som jag har skrivit om tidigare. På vilket sätt, hur, till vad, när, varför ska datorerna användas? Åke Grönlund talar i sin bok om sin forskning kring 1:1 och talar där om farorna med att eleverna sitter ensamma framför datorerna och han efterfrågar mer kollaborativt arbete. Detta understryks av allt som skrivs och sägs idag (15/9) kring vad PISA har kommit fram till:
Läs mer här om vad Per Kornhall skriver på sin blogg, skolvärlden.se:
http://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/it-ar-ingen-fralsare
Läs här om vad Ny teknik skriver om PISA, Sverige och IT:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3930461.ece
Skolverket skriver om att det är viktigt att tänka till om skoldatorerna:
http://www.mynewsdesk.com/se/skolverket/pressreleases/ny-pisa-studie-viktigt-att-taenka-till-om-skoldatorer-1218039
Eller varför inte läsa om vad OECD har kommit fram till när det gäller ungas datoranvändning och hur den har utvecklats genom åren.
måndag 14 september 2015
Skolor i Wales söker partners i Sverige
Jag har genom en kontakt i Wales fått reda på att 11 skolor där söker samarbetspartners i Sverige. Om du är nyfiken/intresserad av att starta upp ett projekt med någon av dem så höt av dig till mig: annie.bergh@malmo.se . Det är rekommenderat att ni arbetar genom eTwinning men om ni vill använda andra former så står det såklart er fritt att göra det. Jag hjälper gärna till genom handledning och utbildning om det är något ni känner att ni vill ha.
Erasmus+
Det är såå spännande att det Erasmusprojekt som jag (som administratör) tillsammans med representanter från 7 andra länder har arbetat fram nu har blivit godkänt. 6 skolor från Malmö har visat intresse att vara med och under tre år ska vi arbeta hårt med projektet som heter Digital Schools of Europe som handlar om hur vi gör en skola digitaliserad och när den kan kallas för det. När har vi digital kompetens och när är det digitalt ytflyt? Det kommer från ett koncept som redan är i full gång i Irland och inbegriper ett mycket stort antal skolor där. Vi vill arbeta över gränserna och mycket av arbetet kommer att gå genom eTwinning. Ni kommer att kunna följa vårt arbete här.
fredag 4 september 2015
Blogginlägg:
Den 2 september hade vi ett seminarie kring Nordplus på Pedagogisk Inspiration i Malmö och det inleddes med vikten av att vi arbetar tillsammans med våra nordiska länder på våra nordiska språk. Vi hade bra diskussioner på skandinaviska (danska och svenska) kring hur vi för ut diskussionerna kring hur vi använder språket mellan oss inom de nordiska och skapar en grannspråksförståelse. Vi utgick från devisen att när vi inte förstår varandra så möter vi inte heller varandra. När vi diskuterade språken mer på djupet så hittade vi fler likheter än skillnader- många fler likheter även om vi initialt kan tycka att det finns flest olikheter. Vad Nordplus vill satsa på är närinternationalisering = samarbete mellan grannländer för att få en ökad förståelse för varandra. Nordplus verkar för utlandssamarbete ända från förskolan till vuxenutbildningen och är ett program som vill stärka banden/samarbete mellan de nordiska och de baltiska länderna. De vill stärka förståelsen mellan i synnerhet norska, svenska och danska. Här finns det massor av pengar att söka för projekt som man vill ha i 1 - 3 år. I år har de lagt till ytterligare ett ansökningsdatum och om du vill ha hjälp/stöd att hitta en partner och skriva en ansökan innan den 1/10 så skriv till mig annie.bergh@malmo.se så hjälper jag er mer än gärna. De länder som ingår är; Sverige, Norge, Danmark, Island, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Åland, Färöarna och Grönland.
Det gäller att vi hittar gemensamma ingångar och komma på nya ideer - nya sätt att leva, utvecklas tillsammans med våra nordiska språk där vi förstår varandra. Att vi gemensamt utvecklar material, metoder och strategier till att styrka nordisk språkförståelse på alla nivåer i utbildningssystemen. Vi måstet arbeta bort våra klichéer och skapa ett nytänk! Vad är möjligt? Vad kan vi göra tillsammans? Hur bygger vi broarna mellan länderna tidigt när det inte uppstår naturliga situationer med möten.
Ökad medvetenhet om den egna kulturen och det egna samhället via “det främmande”
Grannspråk, skandinavisk dialekt eller främmande språk? För många av oss är det lättare att förstå danska än vissa svenska dialekter - släpp grannspråkstanken och se det som en nordisk dialekt istället!!
måndag 31 augusti 2015
Arbeta med Voki
Ett verktyg som jag har använt mig mycket av i min språkundervisning har varit Voki. Här arbetar du med en avatar som du bygger upp själv och sedan antingen skriver du en text som läses upp av en röst som du väljer själv eller så talar du in det med din egen röst. Möjligheterna här är oändliga - den är användbar i alla ämnen och eleverna lär sig snabbt att navigera bland möjligheterna och de utvecklas tillsammans. Jag har använt detta verktyg mycket i de första stapplande stegen när de ska lära sig engelska. Ta gärna en titt på den testavatar som jag har gjort här för er:
I just made a new Voki. See it here:: http://www.voki.com/pickup.php?scid=11701495&height=267&width=200
tisdag 25 augusti 2015
Nu kavlar vi upp ärmarna tillsammans!
Nu har vi alla vilat upp oss efter sommaren och hämtat nya krafter. Detta gör vi på olika sätt, mitt sätt är att läsa olika slags pedagogiska böcker, rapporter och tidskrifter. När jag nu har både läst om en del gamla böcker men också (för mig) nya böcker så känner jag mig ännu mer stärkt i hur viktig pedagogen är, hur viktigt det är att vi noga har tänkt igenom VAR, HUR och NÄR vi ska ha in IT i skolan. Den får aldrig vara målet/syftet men ska så ofta det passar vara ett verktyg som driver våra genomtänkta LPP:er framåt och gör så att både vi och eleverna når ännu längre än vi annars har gjort. IT är funktionellt i alla ämnen, i BFL, i ASL - men det finns också stunderna när vi inte bör använda tekniken. Låt oss nu hjälpas åt att lyfta det här läsåret så stt vi alla, oavsett ålder, erfarenhet, bakgrund, om vi sitter i skolbänken eller står framför den. För mig är nyckeln DELA, dela, dela och dela med oss. Låt oss dela med oss i alla de forum som passar oss bäst, nära eller globala spelar ingen roll, men när utbyten sker så växer vi TILLSAMMANS! Låt oss följa devisen "No teacher left behind" - det här är ingen tävling i vem av oss lärare som kan mest eller har kommit längst. Ingenstans behöva känna att vi "inte har kommit lika långt som NN". Då skapar vi ett utanförskap tror jag bland oss pedagoger. Vi är alla viktiga, det är vi som sitter på kunskaperna och nu ska vi utveckla dessa och lära oss mer tillsammans men också i vår egen takt. För hur vi än gör, var vi än står idag så är inte den digitala tekniken något vi kan välja bort men vi kan gemensamt arbeta fram olika slags arbetssätt och metodiker som passar var och en av oss. Genom att samarbeta, dela med oss och arbeta efter Vygotskys tankar kring "zone of proximal development" (även vi vuxna måste börja där vi är och alla har saker att utveckla som vi inte känner oss säkra på) så kommer vi i år att utveckla och stärka vårt arbete med den digitala tekniken i vårt eget klassrum, på vår skola, i vår stad, i vårt land och även globalt då det slutligen blir ringar på vattnet. Så, låt oss kavla upp ärmarna, samplanera, trycka på ENTER och lära oss tillsammans både stora och små!
måndag 6 juli 2015
Quizzes
Utmana, utveckla och identifiera dina elevers kunskaper via quizzes av olika slag. Du ska här få fler länkar till ett antal olika slags quizzes som är uppbyggda på lite olika sätt. Här kommer ett exempel från sidan som heter Sporcle:
Harry Potter Quiz
Att arbeta med quizzes av olika slag (jag tipsade om andra liknande länkar tidigare när jag tog upp exit tickets) är ett snabbt, enkelt och roligt sätt att både ta reda på från ditt håll som pedagog vad eleverna kan men också för eleverna att visa vad de kan på lite olika sätt. Varför inte låta eleverna göra sina egna quiz som en uppgift som sedan klasskamraterna ska göra. Här får vi bra diskussioner i klassrummet kring vad som är viktigt att kunna, hur en fråga ställs, hur vet vi när vi kan något och hur vi tar reda på vad någon annan kan. Ett inspirerande sätt att implementera IKT i det vardagliga arbetet och inte minst för att arbeta med klasser i andra länder - tänk att göra quizzar åt varandra att lösa baserade på det vi har arbetat tillsammans med.
Fler länkar är på väg!
fredag 26 juni 2015
Mobiltelefoner - to be or not to be …
… that is the question…
Denna ständiga debatt kring mobiltelefonernas varande eller
icke varandra skrämmer mig lite. Vi håller på att utveckla våra skolor digitalt
inte bara över hela vårt avlånga land utan
över hela världen. Jag undrar – är inte mobiltelefonen i allra högsta
grad en del av denna digitalisering? Kan vi utesluta den bara så där? Vad hände
med att förhålla sig till den och se utvecklings- och användningsmöjlig-heter?
För mig är inte frågan OM vi ska ha den utan HUR kan vi på
bästa sätt dra nytta av även dessa devicer i våra klassrum? Hur når vi en högre
måluppfyllelse med dem? Jag håller med Sara Bruun, som bloggar kring detta och
berättar om hur finurligt hon införlivar och gör mobiltelefonerna till naturliga
delar av barnens hela vardag – särskilt inom språkklassrummets väggar, där de
tex spelar in sig själva i Soundcloud och skickar deras dialoger till henne för
bedömning och mycket, mycket mer. Hon gör detta med öppna ögon och är medveten
om att, liksom när eleverna sitter vid andra devicer som tex datorer i skolan
så kan, de också är ute på sociala medier då och då men att det hela hänger på
att pedagogen gör undervisningen motiverande och på riktigt. Läs mer om henne här: Mobilförbud - nej tack
Över huvud taget är det intressant att följa debatt och
artiklar ett antal år bakåt kring detta heta ämne utan att något speciellt nytt
har tillkommit (det känns som om det är samma saker som upprepas på lite olika
sätt, men ibland också helt lika), under tiden lämnas elever och lärare i varje
klassrum att hantera detta dagligen när det istället skulle kunna plockas fram
riktlinjer, tips, idéer kring hur dessa skulle kunna användas på ett produktivt
sätt. Läs mer här:
De störande moment som det talas om är en lika levande
utmaning oavsett vilken device eleverna använder. Det är här vår professionalism kommer in. Med
en genomtänkt metodik och pedagogik kommer eleverna varken att vilja sitta med
annat eller ha tid för att sitta med annat. Om de skulle skriva eller läsa
något på någon social media så kan det också vara så att de behövde en kort
paus/ett break för att sedan kunna ta sig an uppgiften igen. Att använda olika
devicer visar också dem möjligheter till hur de kan använda sig av dessa i
andra sammanhang som tex vid läxläsning.
Åke Grönvall skriver i sin bok (s 7) att alla ”apparater”
tillsammans ”gör att vi kan fokusera allt
mindre på tekniken i sig och alltmer
på innehållet- vad vi kan göra med teknikens hjälp.” Vidare säger han
också på samma sida att ”det viktigaste nu är pedagogiken; att varje skola och
kommun funderar över vad man vill uträtta och sedan hitta lämpligast teknik för
att göra det.”
Jag tror att många av oss skräms av all teknik, vi kan ofta
känna oss okunniga och otillräckliga, men här behöver vi tänka om! Vi pedagoger
är kompetenta och välutbildade och själva eller med hjälp av kollegor eller
handledning KOMMER vi att hitta vägarna, vi KOMMER att utvecklas tillsammans
med eleverna och varandra. Ta hjälp av det utvidgade kollegiet. Arbeta
internationellt med andra pedagoger i andra delar av Europa. Få nya influenser,
ny input och införliva dem i din redan välfyllda ryggsäck. Lärarna är inte
överflödiga i ett digitalt klassrum; TVÄRTOM – vår närvaro och våra insatser är
viktigare än någonsin, här kan vi aldrig lämna eleverna åt sig själva utan de
behöver handledning/vägledning/stöd för
att kunna utvecklas vidare. Det vi
pedagoger behöver, enligt min mening, är en tydlig praktisk teori som är
väldefinierad för mig själv i synnerhet men också så att jag enkelt och snabbt
kan visa/berätta om den för andra: Var är jag som pedagog, vilka metoder
använder jag mig av, vilken kunskapssyn har jag, vilken forskning stödjer jag
mitt förhållningssätt - min yrkesprofession på? Stora, tunga och viktiga
frågor, utan dem kan vi inte bedriva en framåtsyftande undervisning med klara
mål vare sig vi har digitala resurser eller ej i klassrummet.
Mobiltelefonen kan spela stor roll i att utveckla och
utforma den formativa bedömningen så att den genomsyrar vardagen i skolan på ett
enkelt och opretentiöst sätt, men också bland många andra pedagogiska områden
och för att utveckla de förmågor som eleverna behöver som ju växer upp i det 21
århundradet (21st Century learning skills). Tänk vad härligt med en mångfald av devicer
där alla elever deltar på sina villkor, med en device som de känner sig bekväma
med och som utvcklar allt ovan och ännu mer därtill.
Hur skulle vi vuxna reagera om vi inte fick ha våra
mobiltelefoner på dagtid – personligen använder jag min jättemycket i mitt
jobb. Den är en tillgång och ett komplement till det jag gör för övrigt. Om jag
inte behöver den så ligger orörd men tillgänglig.
Jag läste i senaste utgåvan av tidningen Barn (1502) (som
ges ut av Rädda barnen) om mobiltelefonernas revolutionerande användning över
hela världen och särskilt vilken skillnad de har gjort i Afrika. Här berättar
forskaren Gudrun Wikander, som har forskat om mobilanvändandet i Tanzania, om
hur enormt stor inverkan mobiltelefonen har på det dagliga livet där. Nu kan
man enkelt kommunicera med varandra, en hel by kan gå ihop och investera i en
telefon men ha sina egna SIM-kort, i en del kiosker kan man hyra mobiler per
minut. Hon talar om en ”mobilexplosion” och berättar att 6 miljarder av
världens 7 miljarder människor har tillgång till en mobiltelefon. Hur kan vi
dra nytta av detta? Hur kan vi dra lärdom av detta och utveckla våra
användningsområden i vår del av världen så att våra medborgare använder sina mobiltelefoner på innovativa, spännande och
utvecklande sätt?
To evolve…
or not evolve…
måndag 22 juni 2015
Tips på digitala verktyg från eTwinnings konferens
I helgen har det varit eTwinningkonferens i Riga och ett av alla de goda exempel som spreds därifrån var den här sidan med digitala verktygstips som är organiserade på ett enkelt och överskådligt sätt. Här finns en del av det som finns på den här sidan också men inte allt, men de kommer säkert att utveckla den, de tre ninjorna som har byggt upp den. Ta er tid att gå igenom den en bit i taget.
De tre tekniska ninjorna
torsdag 11 juni 2015
Arbeta tillsammans kring de Europeiska länderna - känn gemenskapen över gränserna
I inlägget under detta ligger där en bok som handlar om EU och där ni här får komplement till hur ni kan arbeta med den:
Ett fantastiskt roligt sätt att arbeta med Europas länder på kommer här. Du har dels tillgång till en bok som eleverna kan läsa online eller som ni kan beställa om ni vill det. Till den här boken följer det en hel del olika slags spel där eleverna lär sig om hur EU arbetar för att skydda miljön, för barnens rättigheter, för att göra maten säker och mycket, mycket mer. Botanisera omkring, arbeta med levande fakta på kompletterande sidor och varför inte också samarbeta med andra länder genom eTwinning när ni arbetar med det här materialet då det är översatt till 23 olika språk. Det innebär att ni alla kan arbeta på ert modersmål kring materialet men sedan förmedla det ni har kommit fram till på ett annat språk. Jämför, utveckla, samtala, analysera, utforska, upptäck, reflektera och mycket mer tillsammans.
Här kommer en länk till spelsidan som EU ligger bakom:
Kid's corner
Ett fantastiskt roligt sätt att arbeta med Europas länder på kommer här. Du har dels tillgång till en bok som eleverna kan läsa online eller som ni kan beställa om ni vill det. Till den här boken följer det en hel del olika slags spel där eleverna lär sig om hur EU arbetar för att skydda miljön, för barnens rättigheter, för att göra maten säker och mycket, mycket mer. Botanisera omkring, arbeta med levande fakta på kompletterande sidor och varför inte också samarbeta med andra länder genom eTwinning när ni arbetar med det här materialet då det är översatt till 23 olika språk. Det innebär att ni alla kan arbeta på ert modersmål kring materialet men sedan förmedla det ni har kommit fram till på ett annat språk. Jämför, utveckla, samtala, analysera, utforska, upptäck, reflektera och mycket mer tillsammans.
Här kommer en länk till spelsidan som EU ligger bakom:
onsdag 27 maj 2015
Formativ bedömning och IKT och exit tickets
Att få arbeta med IT är ett nöje, ett privilegie, en utmaning och också något vi är ålagda att göra. Vi kan inte välja bort IT i skolan. Det är vi pedagoger som är den viktigaste länken i hela vår länksamling!! Utan tvekan. vår roll är viktigare än någonsin. vi har många saker att förhålla oss till i klassrummet med pedagogiska utmaningar, individualisering, utvärderingar, planering, förhållningssätt, formativ bedömning. Ett snabbt sätt för dig som pedagog att ta reda på om dina elever har fått med sig den kunskap du har tänkt dig (antingen före, mitt under eller i slutet av lektionen) är att använda dig av de fantastiskt roliga (och gratis) verktygen:
Kahoot
Mentimeter
Socrative
Men också verktyg som Answergarden (Plant a question - harvest the answers) är ett fantastiskt sätt att snabbt få en överblick över vad barnen tycker/hur mycket de har lärt sig!
Answergarden
Jag har själv använt mig av de flesta av dessa verktyg personligen i klasser och de har varit till stor hjälp för mig att planera vidare utifrån vad barnen har förstått, men de sammanställer också barnens svar så att jag får en tydlig överblick OCH själv slipper göra en sammanställning.
Hör av er till mig om ni vill ha hjälp att komma igång med detta!!
Kahoot
Mentimeter
Socrative
Men också verktyg som Answergarden (Plant a question - harvest the answers) är ett fantastiskt sätt att snabbt få en överblick över vad barnen tycker/hur mycket de har lärt sig!
Answergarden
Jag har själv använt mig av de flesta av dessa verktyg personligen i klasser och de har varit till stor hjälp för mig att planera vidare utifrån vad barnen har förstått, men de sammanställer också barnens svar så att jag får en tydlig överblick OCH själv slipper göra en sammanställning.
Hör av er till mig om ni vill ha hjälp att komma igång med detta!!
Etiketter:
exit tickets,
formativ bedömning,
IKT,
länk,
länksamling
fredag 8 maj 2015
Fest i dagarna 3! eTwinning 10 år, Europadagen och Scratch Day !
Det är mycket som händer i den här veckan. Igår skrev jag om eTwinnings jubileum, idag är det Europadagen och imorgon den 9/5 är det Scratch Day. Europadagen som idag firades i Stockholm med intressanta föreläsningar där jag dock hann lyssna på Margot Wallström den sista timmen, vilket gav många tankar kring de stora frågor hon där väckte om med mänsklighet och hur framtiden skulle kunna formas. Stora, tunga frågor som fick mig att pendla mellan hopp och förtvivlan. Det som stärkte mig mest var det hon sade om Erasmus och hur mycket hon hade önskat att mer pengar kunde läggas på att låta elever över hela Europa träffas och på det sättet bygga upp en ökad förståelse för varandra - det trodde hon var det stabilaste sättet att minska vår rädsla för det som är olikt oss själva.
Det är också Scratch Day idag; se länken här vad det är som händer och var det händer. På minst 321 platser idag har Scratch uppmärksammats speciellt just idag.
http://day.scratch.mit.edu/
Det är också Scratch Day idag; se länken här vad det är som händer och var det händer. På minst 321 platser idag har Scratch uppmärksammats speciellt just idag.
http://day.scratch.mit.edu/
torsdag 7 maj 2015
GRATTIS ETWINNING 10 ÅR!!!
Idag är det den stora Dagen med stort D. eTwinning har nu funnits i 10 år och växer mer än någonsin. Att arbeta med internationella kontakter är ett inspirerande och upplyftande sätt att arbeta på där eleverna får autentiska mottagare. Gå gärna in på www.etwinning.net och registrera dig idag för att fira vår jubilar! När du har registererat dig för då jättegärna skriva till mig så pratar vi gemensamt kring hur du vill lägga upp ett projekt.
Vill du fira idag? Eller varför inte fira det imorgon när det också är fredag och du inte riktigt vet vad du ska göra - här kommer lite sånger och ramsor som bland annat har skrivits av den klass jag hade när eTwinning fyllde 5 år vilket vi då firade med pompa och ståt, flera skolor och förskolor i vårt område samlades, eTwinningflaggan hissades, vi hade ballonguppsläpp, åt glass och sjö
ng följande sånger:
Längst ner hittar ni klassens favoritsång...
Vill du fira idag? Eller varför inte fira det imorgon när det också är fredag och du inte riktigt vet vad du ska göra - här kommer lite sånger och ramsor som bland annat har skrivits av den klass jag hade när eTwinning fyllde 5 år vilket vi då firade med pompa och ståt, flera skolor och förskolor i vårt område samlades, eTwinningflaggan hissades, vi hade ballonguppsläpp, åt glass och sjö
ng följande sånger:
Längst ner hittar ni klassens favoritsång...
1. Happy birthday, happy birthday, happy birthday to
youuuuuu!
Everybody in the world clap your hands for eTwinning.
The whole world must love eTwinning forever.
So happy birthday to you!
We love eTwinning!!
2. We have the twinners
We have the chats
We have what the rest always wants
3. The ones who doesn’t: wants to eTwinn´
Because we are the best
We are the twinners
We are the best
4. eTwinningsong
My name is eTwinning
We like to chat and have contact.
Now we have friends all over Europe .
300 balloons in the air shall make the day brighter.
It brings schools together … because, we, are, theTwinners!!
5. eTwinning chant
WE are the eTwinners, we are the best, we are the ones
who chat the most.
In all over Europe we
stand together every school (side by side).
Now we say congratulations to you!
Hooray, hooray, hooray!!
Sist men inte minst: klassens stora favorit med Zlatansången som melodi:
6. Our eTwinningsong
Start with an e
and ends with Twinning
eTwinning, we say eTwinning
chat and write, that’s what we like
eTwinning, we say eTwinning
we are wise and we are the best
we are the eTwinners!
Sometime there are viruses,
But our computers we still repair,
We need our computers because twinning is good
Imagine that there are
People saying that Twinning’s a joke
They are so wrong
We are so right
Twinning is the best in the world that exists!!!
Twinning
Twinning
Twinning
Twinning
Start with an e and ends with Twinning
eTwinning, we say eTwinning
chat and write, that’s what we like
eTwinning, we say eTwinning
we are wise and we are the best
we are the eTwinners!!!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)