På
skolor över hela Norden har det pågått spännande och utvecklande projektarbeten
under det senaste året och kulmen på det nåddes under de senaste dagar som
varit med det första Nordiska Mästerskapet i CRAFT någonsin.
CRAFT
är en didaktisk projektmodell, noggrant utarbetad och som använts i Danmark i
fem år. I fem år har pedagoger över hela Danmark utbildats och stöttats i hur
de kan implementera CRAFT i sitt dagliga arbete för att sedan omsätta det i
sitt arbete med eleverna för att utveckla deras förmågor identifierade som 21st
century skills. Modellen går ut på att eleverna får ett verklighetsbaserat
problem och de får sedan arbeta sig igenom modellens olika stadier för att
undersöka området på djupet, skapa en prototyp, prova den, skapa en ny prototyp
osv
En
gång om året tävlar elever från alla regioner i Danmark genom att visa upp och
presentera sina ideer på Danmarks Läringsfestival på Bella center i mars. Där
får de under en hel dag presentera sina ideer för inte bara besökare utan också
för grupper av domare som bedömer dem efter kriterier baserade på forskning av
Deirdre Butler som forskat fram 21st Learning Design som har tagit fram
kriterier för hur vi kan arbeta maximalt för att utveckla elevernas förmågor.
Det
danska mästerskapet gick av stapeln igår den 4/3. På Läringsfestivalen den
dagen låg spänningen tät över rummet där eleverna hade sina montrar, luften
dallrade av förväntan. Jag besökte den tillsammans med nordiska elever som
anlände till Bella center den 3/3 för att arbeta i två dagar tillsammans med
mig för att förbereda sig på att skriva historia och som de första deltagarna i
det Nordiska Mästerskapet i CRAFT. Nordiska ministerrådet ligger bakom en
satsning som gjorts för hela norden då de initierat ett projekt som heter
Nordic CRAFT som går ut på några olika saker:
- att sprida den didaktiska projektmodellen CRAFT till
alla de nordiska länderna
- Att underlätta samarbete i det dagliga arbetet mellan
skolor i olika nordiska länder där de får stöd av vardera lands
koordinator
- Att introducera eTwinning som plattform för dessa
samarbeten men också för att utöka dem
I
tisdags 3/3 deltog 4 av de sju lagen som skulle tävla i årets nordiska
mästerskap i ”icebreaking activites” och förberedelser inför morgondagens
arbete innan vi åkte till ett Makerspace tillsammans; de svenska, finska,
norska och danska eleverna. De danska eleverna var värdar åt oss andra. Väl där åt vi pizza, testade så många saker vi hann
med på de timmarna vi var där. TekX erbjöd en oerhört stimulerande miljö och
jag kan varmt rekommendera alla att boka in ett besök dit!
Onsdag
den 4/3 träffades vi alla igen tidigt på morgon för en kort breifing innan vi
gav oss av till Danmarks Läringsfestival för att där prata med de danska
eleverna som ställde upp i det danska mästerskapet, studera deras montrar,
lyssna på deras ideer och se hur det gick till när domarna kommer till montern.
Allt för att de skulle vara så förberedda som möjligt! Resten av den här dagen
så pitchade eleverna sina ideer för varandra, gav varandra feedback, gick
igenom CRAFT-modellen och kriterierna noga för att sedan jobba vidare i sina
respektive lag för att utveckla presentationerna utifrån feedback och det de
fått med sig från förmiddagen. Dagen avslutades med att de fick stå framför
alla 30 deltagare på det nordiska eTwinningseminariet med deltagare från nästan
alla nordiska länder och där pitcha sina ideer som en generalrepetition inför
den stora morgondagen.
Torsdag
den 5/3 var det så äntligen dags för alla champions från de fyra länderna som
hade möjlighet att vara med i år att delta i det första Nordiska Mästerskapet i
CRAFT! Eleverna såg lugna ut på utsidan, men det syntes att de var nervösa och
spända när vi hade peptalk på morgonen. Till denna dag anslöt också tre lag
till som alla kom från Värner Rydénskolan i Malmö. Förutom de tre lagen var det
fyra elever från Hendriksholm skole i Rødovre i Danmark, tre elever från
Havukosken koulu, Vantaa i Finland, tre elever från IES Kista, Stockholm i
Sverige och slutligen tre elever från Rothaugen skole, Bergen i Norge. Alla
elever var grymma ambassadörer för sina respektive länder och de gjorde ett
fantastiskt arbete när domarna kom till dem för varje lag fick träffa inte
mindre än 6 domargrupper där de var lika entusiastiska, lika engagerade och
lika proffsiga vid varje möte. Det var magiskt att höra dem presentera sina
ideer, att få höra deras lösningar på en hållbar framtid, att få känna deras
tilltro till en framtid som de känner att de kommer att vara en akt
Höjdpunkten
på dagen tänker man skulle kunna vara prisutdelningen där eleverna från
Henriksholm skole tog hem priset för collaboration "God Motion Gir' God Kondition", gruppen ”Fire Trashers” från
Värner Rydénskolan tog hem priset for ”problemsolving and innovation” och där
eleverna från Havukosken tog hem hela Mästerskapet i CRAFT i den nordiska
finalen med sitt projekt TMF. Trots att det var ett mycket starkt ögonblick då alla hejade på alla
och visade glädje för de som fick priser så var inte detta höjdpunkten för mig,
utan den kom strax efter när det var dags för alla att åka hem. Att se dem säga
hejdå till varandra och kramas om och om igen - det var mäktigt - hur det på så
kort tid har gått från att vara blyga för varandra och rädda för att prata med
varandra till att komma så nära varandra - DET ger mig hopp om framtiden,
tillförsikt och en fortsatt mycket stark tro på CRAFT i kombination med
eTwinning som en framgångsfaktor i skolan.
Varmt välkomna tillbaka som besökare eller som deltagare i de Nordiska Mästerskapen i CRAFT 2021 under Danmarks Läringsfestival.
Ta
tillfället i akt du med och kontakta Annie Bergh, Sveriges koordinator i Nordic
CRAFT och eTwinningambassadör sedan 2007; annie.bergh@malmo.se
för att få veta mer om hur du kommer igång själv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar