söndag 27 augusti 2017

Presentera dig själv

Vem är jag? Vad är viktigt att veta om mig? Vad är bästa sättet att presentera mig på? Det finns många anledningar till att skriva/göra/skapa en presentation om dig själv. När jag arbetar med internationella projekt inom eTwinning så har jag använt mig av voki som är ett roligt, utmanande och lärorikt sätt att presentera sig själv på.
Voki


I Voki skapar du en avatar som representerar dig och du kan lägga text som antingen ska läsas eller som läses upp av avataren. Skapa avataren som en avbild av dig själv eller helt olik, det är upp till dig som skapare. Det som är bra med att skapa en avatar vid en presentation är att eleverna inte behöver lägga upp bilder på sig själva och de för verkligen tänka till när de ska presentera sig själv; vad är viktigt att veta?

Det finns många andra presentationsverktyg att använda sig av på nätet och ett exempel på ytterligare ett är GoWild; Build your Wild Self. Detta verktyg har andra användningsområden då här inte finns någon möjlighet  till att skriva egen text. däremot så bygger man sitt eget fantasidjur/monster. Du får en beskrivning på just ditt djur och sedan kan du använda det djuret och dess egenskap
er som grund för en berättelse eller något helt annat - det är enbart fantasin som sätter gränsen för vad du kan göra med dessa verktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar