… that is the question…
Denna ständiga debatt kring mobiltelefonernas varande eller
icke varandra skrämmer mig lite. Vi håller på att utveckla våra skolor digitalt
inte bara över hela vårt avlånga land utan
över hela världen. Jag undrar – är inte mobiltelefonen i allra högsta
grad en del av denna digitalisering? Kan vi utesluta den bara så där? Vad hände
med att förhålla sig till den och se utvecklings- och användningsmöjlig-heter?
För mig är inte frågan OM vi ska ha den utan HUR kan vi på
bästa sätt dra nytta av även dessa devicer i våra klassrum? Hur når vi en högre
måluppfyllelse med dem? Jag håller med Sara Bruun, som bloggar kring detta och
berättar om hur finurligt hon införlivar och gör mobiltelefonerna till naturliga
delar av barnens hela vardag – särskilt inom språkklassrummets väggar, där de
tex spelar in sig själva i Soundcloud och skickar deras dialoger till henne för
bedömning och mycket, mycket mer. Hon gör detta med öppna ögon och är medveten
om att, liksom när eleverna sitter vid andra devicer som tex datorer i skolan
så kan, de också är ute på sociala medier då och då men att det hela hänger på
att pedagogen gör undervisningen motiverande och på riktigt. Läs mer om henne här: Mobilförbud - nej tack
Åke Grönvall skriver i sin bok (s 7) att alla ”apparater”
tillsammans ”gör att vi kan fokusera allt
mindre på tekniken i sig och alltmer
på innehållet- vad vi kan göra med teknikens hjälp.” Vidare säger han
också på samma sida att ”det viktigaste nu är pedagogiken; att varje skola och
kommun funderar över vad man vill uträtta och sedan hitta lämpligast teknik för
att göra det.”
Hur skulle vi vuxna reagera om vi inte fick ha våra
mobiltelefoner på dagtid – personligen använder jag min jättemycket i mitt
jobb. Den är en tillgång och ett komplement till det jag gör för övrigt. Om jag
inte behöver den så ligger orörd men tillgänglig.
Jag läste i senaste utgåvan av tidningen Barn (1502) (som
ges ut av Rädda barnen) om mobiltelefonernas revolutionerande användning över
hela världen och särskilt vilken skillnad de har gjort i Afrika. Här berättar
forskaren Gudrun Wikander, som har forskat om mobilanvändandet i Tanzania, om
hur enormt stor inverkan mobiltelefonen har på det dagliga livet där. Nu kan
man enkelt kommunicera med varandra, en hel by kan gå ihop och investera i en
telefon men ha sina egna SIM-kort, i en del kiosker kan man hyra mobiler per
minut. Hon talar om en ”mobilexplosion” och berättar att 6 miljarder av
världens 7 miljarder människor har tillgång till en mobiltelefon. Hur kan vi
dra nytta av detta? Hur kan vi dra lärdom av detta och utveckla våra
användningsområden i vår del av världen så att våra medborgare använder sina mobiltelefoner på innovativa, spännande och
utvecklande sätt?
To evolve…
or not evolve…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar