tisdag 16 augusti 2016

Kollegialt lärande i kvadrat

Nu börjar den bästa tiden på året igen - läsåret. Våra härliga elever kommer tillbaka till skolan med ny energi och ögonen glittrande av lust och nyfikenhet. De är redo att arbeta tillsammans med oss kring nya spännande utmaningar och arbetssätt. Med öppna armar hälsar vi dem välkomna i dörren när de kommer. Det är mycket att förhålla sig till både för oss och våra elever. Vi vill så mycket och det finns så mycket nytt att lär för oss alla. Som pedagoger är vi inne i en föränderlig tid som lätt gör oss osäkra. Det är viktigt att vi verkligen litar till vår egen profession, vår ledarförmåga och vår kompetens för att strukturera och kunna införliva nytt med gammalt. Vi arbetar med det sociala, med det emotionella, med kunskapsinhämtning, börjar närma oss programmering i olika ämnen och ska på många håll börja införliva det digitala med vårt tidigare kanske mer analoga arbetssätt.  För mig finns det bara ett ledord i detta: kollegialt lärande. Vi behöver samarbeta på många plan känner jag, vi behöver samarbeta och lära tillsammans i våra arbetslag, ställa frågor, närma oss svåra områden, utmana oss själva i vad vi behöver lära oss, men vi behöver också lära av hela kollegiet på skolan, kolleger i samma stad/område och inte minst kollegor i och utanför vårt vackra, avlånga land. Slutligen behöver vi också inte minst samarbeta och lära av och tillsammans med våra elever. Vi behöver få diskutera vad kunskap är? Hur lär vi? Hur lär vi för att lära? Tillsammans kan vi arbeta inom vår ZPD (Vygotskij) och växa i vårt eget lärande. Jag kan bara tala av egen erfarenhet när jag säger att det är enormt berikande att arbeta med eTwinning för jag har lärt så mycket från de kollegor jag stött på där/lärt känna där. Min digitala kompetens växte lavinartat utan att jag ansträngde mig något nämnvärt genom etwinning. Det är de kunskaperna som gör att jag är där jag är idag. Vi pedagoger är viktigare än någonsin och vår kunskap är viktigare än någonsin; eleverna behöver vår närvaro och vår kompetens när de ger sig ut på den gungfly och de outforskade områden många av oss är på väg ut i när det gäller att arbeta just med det digitala och arbeta in det. Det är vi pedagoger som avgör när det digitala förstärker lärandet och när vi behöver arbeta på annat sätt.

Det finns massor av litteratur att läsa, bläddra i för att lära mer för egen del och jag kommer under de närmaste veckorna att fylla på en mängd användbara tips för er att botanisera i. Jag har inte velat lägga ut något innan för att det är också viktigt att vara ledig. Alla böcker jag lägger här har jag läst under det senaste året, eller håller jag på att läsa själv för att lära nytt, befästa det jag redan kan och för att utveckla min profession.  Här kommer ni att få se ett par av James Nottinghams böcker där han  hjälper oss att strukturera upp det med sin FFK-modell som handlar om hur vi får balans mellan färdighet, förhållningssätt och kunskap varje lektion. Vi som arbetar i Malmö har möjlighet att lyssna på honom på PML-dagen och där kan vi bland annat få en fördjupad bild av hur vi medvetet kan arbeta med dynamiska tankesätt.

Jag lyssnade på Lou Rossling för många år sedan och hon talade (talar fortfarande) sig varm om hur enormt viktigt det är att hålla elevernas/barnens stjärnögon lysande och det har alltid varit ett mantra för mig. Låt oss gemensamt arbeta mot att inte bara få elevernas stjärnögon att lysa klarare än någonsin fortfarande när de går på sommarlov nästa år utan att också våra egna och våra kollegors stjärnögon gör det. Tillsammans kan vi - för är det något som de digitala verktygen gör så ar det att de för oss närmare varandra. Vi är inte ensamma, en hjälpande kollega finns bara en tangenttryckning bort. Låt oss utveckla vårt kollegiala lärande bortom tidigare gränser. Tryck på startknappen så ses vi i det digitala - nu kör vi!