onsdag 31 augusti 2016

Stimulera kreativitet, nyfikenhet och självförtroende genom programmering

Programmering är inte bara  på väg in i läroplanen utan den blir mer och mer påtaglig i våra dagliga liv. Det är inte längre något magiskt, mystiskt, något som bara några få personer förstod sig på. Att arbeta med programmering och datalogiskt tänkande med våra elever innebär att vi arbetar med 21st Century Skills, med att förbereda våra elever för ett liv i en framtid som vi omöjligt kan förutse. Genom att lära dem hur de påverkar sin digitala omgivning lär vi också dem att hantera den utveckling de har framför sig. De lär sig problemlösning, att kommunicera, ett sekventiellt tänkande, att utveckla sin kreativitet, sin nyfikenhet, att samarbeta och mycket mer när de arbetar med programmering och det passar in i alla ämnen. Samtidigt stärks och utvecklas deras självförtroende. Det är våra elever det handlar om varje dag oavsett vad som läggs till eller dras ifrån så kommer de till oss i skolan varje dag och vi ska möte dem där de är. Vi bygger livsviktiga relationer för att genom dem skapa lärmiljöer som stimulerar våra fantastiska elever. Vår största utmaning som pedagoger som jag ser det är att sålla i det flöde av litteratur, tillbehör, robotar som nu håller på att översvämma marknaden för att kunna ge våra elever just det som de behöver bäst - inte det som någon annan har bestämt. Här behöver vi använda vår profession och se över vad det är vi har behov av.  Det är viktigt att vi lär av varandra, ger tips på saker vi har gjort som har fungerat och vad som inte har fungerat så att vi kan fortsätta att bygga vidare på varandras misstag. Hör kommer en del konkreta tips från mig på hur man skulle kunna arbeta med programmering:
- Personligen tycker jag att det är viktigt att arbeta analogt när man börjar arbeta med programmering. Läs mer på Karin Nygårds blogg om hur hon har lekt "Internetkull" och mycket annat: teacherhack.com.
- Arbeta med Code.org/ - här kan man verkligen arbeta med grunderna och det finns något som passar alla. Det är kostnadsfritt, roligt och enkelt när man har kommit in i det.
- Arbeta med Scratch.  Här finns massor med möjligheter att arbeta både med grunderna och mer avancerat.  På sidan Scratchfromscratch finns tydlig handledning i boken med samma namn som börjar väldigt basic och sedan bygger på till mer avancerad. Boken finns både digitalt och i pappersform:
På den här sidan finns det mängder av handfasta tips. Författaren till boken heter Seamus O'Neill, programmerare och lärare som i många år har lärt ut Scratch till lärare.









När jag var i Odense och besökte skolor mötte jag läraren Torben som undervisade i matematik och han delade med sig av sitt material som jag fick dela med mig av här:




Mer material från Torben och tips på litteratur som jag funnit värdefull finns under fliken programmering. Här finns mer utförliga tips.