måndag 29 augusti 2016

Surfar, svepas iväg eller gå på djupet

Jag upplever utvecklingen som  att begreppet "surfa på internet" är på väg ut. Idag har vi behov av andra sätt att använda oss av internet och vi behöver söka annorlunda när vi söker information - vi behöver gå på djupet som jag ser det och det ytliga, enkla googlande vi har kunnat använda oss av är på väg att försvinna. Jag har tidigare skrivit om olika sökmotorer och jag kommer att fylla på med ytterligare fler under den rubriken för vi behöver hitta enkla och effektiva sätt att få tag på den information vi är ute efter. Om vi enbart söker urskiljningslöst på Google så riskerar vi att svepas med i den våg av information vi översköljs med. Hur hanterar vi en sökning som generar 1 miljon träffar? Är det ens rimligt? hur använder vi tiden på nätet?  Idag gäller det att vi lär våra elever att verkligen hitta det vi söker på nätet och att gå på djupet och inte bara surfa på. När uttrycket att surfa på nätet myntades var det verkligen ett uttryck som satte huvudet på spiken för då var nätet enbart till för information, det kallades för web 1.0 och vi var passiva konsumenter av det som fanns där. Nu håller vi på att lämna web 2.0 bakom oss, som har varit en spännande tid på nätet där vi som använder nätet långsamt har gått från konsumenter till producenter/medskapare av innehållet. Den semantiska webben kräver helt andra saker av oss och det är nu jag tror att vi behöver ta på vår dykardräkt och gå på djupet, utforska, undersöka, dra slutsatser och skapa. Simma lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar