lördag 18 februari 2017

Vad är viktig information och hur sammanställs den?

Cream Bun Day
Under rubriken Engelska hittar ni följande länk:  Today in history. Today in history från Historynet kan man få fram enormt mycket material att arbeta med.  Detta är en annan sida än den jag tidigare tipsade om som också tar upp vad som hänt var datum om året vilket kan användas till en mängd olika saker i skolan och i en mängd olika ämnen. Genom att jämföra den här sidan som ESL tillhandahåller med den andra så kommer mycket intressant tankar fram. Ytterligare en tredje sida finns här och den är från Historychannel. Ni hittar alla tre länkarna under fliken historia. Den tredje sidan har länkat var händelse till nya sidor där du kan läsa mer om händelsen. På ESL:s sida läste jag att det idag är bullens dag på Island så då använde jag en sökmotor för att ta reda på mer om det och mycket riktigt; den första träffen jag fick upp var från Visit Reykavik och där berättades det att det idag är "Cream Bun Day".  Jag har suttit och jämfört de olika sidorna med varandra och deras innehåll. Jag funderade då vidare över frågorna: Vad har dessa sidor för gemensam information? Var skiljer de sig åt? Vad har de valt att fokusera på/lägga mycket innehåll på? Hänger detta ihop med vem som ligger bakom sidan? Vem är det egentligen som ligger bakom sidan? Vad hade jag tyckt varit viktig information om jag skulle satt samman vad som hänt idag? Hur skulle en sådan presentation se ut? Ska det vara lite från varje århundrade eller ska det vara mest från 1900-talet? Ska det vara fördelat över världsdelar eller ska det vara tunga historiska händelser som påverkat hela världen? Vem bestämmer vad som ska publiceras och hur det ska göras? Hur kan denna information visualiseras?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar